Twee zielen in een redactie

The New York Times, USA Today en het NOS Journaal – om er maar drie te noemen – integreren hun redacties, ofwel ‘newsrooms’. Online gaat samen met print, twee zielen in een zaal, maar de vraag is of we daar beter van worden. Alleen als de cultuur op die redacties ook veranderd, zegt blogger Jeff Jarvis. Alleen als alle journalisten verantwoordelijk worden voor al het nieuws, zowel online als in print.

Eerder deze week schreef ik over de ontwikkelingen bij de LA Times – of het gebrek daaraan – en bij de Orange County Register (OCR). Aan die laatste spiegel ik mij het liefst: bij Dagblad van het Noorden, de krant waarvoor ik werk, zijn we hard op weg de website te integreren in de redactie. De oorspronkelijke webredactie gaat op in de printredactie, die niet alleen de krant volschrijft, en een bonte verzameling bijlagen, maar ook de site.

Dat althans is het goede voornemen. Eenvoudig is het niet. Je kunt een nieuwe cultuur niet met elkaar afspreken, hoe graag je dat ook zou willen, hoe zeer er ook sprake is van commitment. Een nieuwe werkwijze moet inslijten, moet een gewoonte worden. En behalve het doel (we willen als nieuwsorganisatie relevant blijven) moet ook de weg ernaartoe glashelder zijn, elke stap die we zetten.

Nog een quote van Jarvis:

So are The New York Times and USA Today right to combine newsrooms? Only if they blow up the newsrooms in the process and force every journalist at every desk to reinvent not only the product but also the process of news — and reinvent themselves as they do it. An organization chart is not the answer. An attitudectomy is.

Attitudectomy – mooi woord voor hersenspoeling. Overigens gaf Jarvis, zelf in het verleden redacteur bij een uitgave van Conde Nast, eerder dit jaar in een columnvoor The Guardian een reeks aanbevelingen voor redacties.

Stem of voeg toe aan :