Henk Blanken

Print Friendly, PDF & Email

De oplage daalt, de zee stijgt en het wordt steeds warmer

29 januari 2007 Geen categorie 1

DavosElk jaar wordt in Davos het World Economic Forum gehouden. De top uit bedrijfsleven en politiek verzamelt zich dan op een Zwitserse berg om een paar dagen lang te confereren en te netwerken. Types als de Palestijnse president Abbas, de Britse PM Blair, de Mexicaanse president Calderon – en dan ben ik pas bij de C.

Onder dat volkje ook the usual suspects uit de media: de heren Brin en Page (Google) – die overigens in Davos beweerden dat er een prachtige toekomst voor papieren kranten gloort -, meneer Burda, de baas van Reuters, een hoge van Springer, Forbes zelf, Bill Gates III zelf, Rupert Murdoch, en niet te vergeten uitgever Arthur Sulzberger van The New York Times.

De laatste was in elk geval aanwezig bij een bijeenkomst over de toekomst van media. De hoofdredacteur van The Guardian, Alan Rusbridger, schrijft erover in de collectieve blog, Comment is Free (en ik weet dat weer dankzij mediacriticus Jeff Jarvis, die dagenlang fanatiek bloggend verslag deed uit Davos).

Rusbridger schrijft een prachtige column over de sessie. Hoe Sulzberger tegenover Matt Zuckerberg zit, “die net een bod van anderhalf miljard heeft opgeslagen op Facebook”. En hoe het aan het eind van de drie uur durende sessie toch over businessmodellen gaat. Rusbridger:

There have been many such discussions over the years – but few with such a concentration of high-level engagement from the people running so-called old media organisations. The discussion was unfocussed and (as always) inconclusive. But it’s a bit like climate change. Five years ago a lot of time was wasted listening to the deniers. Now there are very few: The nature of the problem has dawned on everyone – and an industry which is notoriously uncollaborative is actually getting together to find some solutions.

Reacties zijn gesloten.