Henk Blanken

Print Friendly, PDF & Email

De krant is stuk, niet de journalistiek – en nieuws bestaat niet

10 april 2009 Geen categorie 6

In de algemene paniek die is uitgebroken onder klassieke massamedia nu de kredietcrisis hun zwakke positie genadeloos bloot legt, duiken “oplossingen” van tien jaar geleden op. Oplossingen die ook toen al geen oplossingen waren. Geef je nieuws niet gratis weg aan Google, begin een eigen portal, en laat lezers betalen voor nieuws.

Tenenkrommende regressie. Kranten verliezen al decennia lang lezers, en de Google-generatie begint niet eens meer aan de krant. Sinds internet is nieuws zo overvloedig aanwezig dat ze ervan uitgaan dat het hen wel vindt als het belangrijk genoeg is. Het probleem waarvoor de krant ooit de oplossing was, een geweldige, geliefde, elegante oplossing, is geen probleem meer.

Het wordt tijd dat we onze oogkleppen af doen en leren inzien dat nieuws niet meer is wat het was. Een krant bracht al het nieuws, one size fits all. Niet dat nieuws, maar de verpakking ervan wordt langzaam overbodig. Zoals ook niemand meer een twintigdelige Winkler Prins koopt, of een Encarta-dvd, omdat Wikipedia een alternatief biedt dat goed genoeg is.

Kranten zullen nog (even) blijven bestaan. Gratis kranten, hele dure kranten, nichekranten. En kranten die snappen dat ze niet meer al het nieuws moeten brengen dat gisteren al overal gratis rondzong, maar waarde moeten toevoegen, zullen het langst blijven bestaan. Met achtergronden, commentaar en duiding – en vooral met nieuws nieuws, onderzoeksjournalistiek dus.

Maar het verschil tussen algemeen nieuws – de krantenformule van de vorige eeuw – en gespecialiseerd nieuws wordt steeds groter. Dat gaat langzaam, omdat het voor alles een kwestie van perceptie is, en die verandert met de generaties. Nieuws is niet meer wat het was. Nieuws als alomvattende categorie bestaat niet.

Wie roept dat de lezer weer moet gaan betalen voor “het nieuws” belazert de boel. Hij verkoopt zandkastelen in de Sahara. IJs op IJsland. Wie zich afvraagt hoe journalisten van betekenis kunnen zijn voor hun lezers, hoe ze waarde kunnen toevoegen, claimt niet de oplossing te hebben voor het probleem dat de krant stuk is – maar verkoopt geen knollen voor citroenen.

Reacties zijn gesloten.