De krant is stuk, niet de journalistiek – en nieuws bestaat niet

In de algemene paniek die is uitgebroken onder klassieke massamedia nu de kredietcrisis hun zwakke positie genadeloos bloot legt, duiken “oplossingen” van tien jaar geleden op. Oplossingen die ook toen al geen oplossingen waren. Geef je nieuws niet gratis weg aan Google, begin een eigen portal, en laat lezers betalen voor nieuws.

Tenenkrommende regressie. Kranten verliezen al decennia lang lezers, en de Google-generatie begint niet eens meer aan de krant. Sinds internet is nieuws zo overvloedig aanwezig dat ze ervan uitgaan dat het hen wel vindt als het belangrijk genoeg is. Het probleem waarvoor de krant ooit de oplossing was, een geweldige, geliefde, elegante oplossing, is geen probleem meer.

Het wordt tijd dat we onze oogkleppen af doen en leren inzien dat nieuws niet meer is wat het was. Een krant bracht al het nieuws, one size fits all. Niet dat nieuws, maar de verpakking ervan wordt langzaam overbodig. Zoals ook niemand meer een twintigdelige Winkler Prins koopt, of een Encarta-dvd, omdat Wikipedia een alternatief biedt dat goed genoeg is.

Kranten zullen nog (even) blijven bestaan. Gratis kranten, hele dure kranten, nichekranten. En kranten die snappen dat ze niet meer al het nieuws moeten brengen dat gisteren al overal gratis rondzong, maar waarde moeten toevoegen, zullen het langst blijven bestaan. Met achtergronden, commentaar en duiding – en vooral met nieuws nieuws, onderzoeksjournalistiek dus.

Maar het verschil tussen algemeen nieuws – de krantenformule van de vorige eeuw – en gespecialiseerd nieuws wordt steeds groter. Dat gaat langzaam, omdat het voor alles een kwestie van perceptie is, en die verandert met de generaties. Nieuws is niet meer wat het was. Nieuws als alomvattende categorie bestaat niet.

Wie roept dat de lezer weer moet gaan betalen voor “het nieuws” belazert de boel. Hij verkoopt zandkastelen in de Sahara. IJs op IJsland. Wie zich afvraagt hoe journalisten van betekenis kunnen zijn voor hun lezers, hoe ze waarde kunnen toevoegen, claimt niet de oplossing te hebben voor het probleem dat de krant stuk is – maar verkoopt geen knollen voor citroenen.

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

6 thoughts on “De krant is stuk, niet de journalistiek – en nieuws bestaat niet

  1. Dit is een nogal snel en makkelijk stuk.
    Vol meningen die we nu al wel een tijdje kennen.

    Maar vertel eens hoe je het wél ziet?
    Wie die journalisten van je nieuwssites zal betalen?
    Zeker als je weet dat nytimes.com nog 1,1 miljard pageviews meer nodig zou hebben -da’s 7 keer meer dan nu- om op zich leefbaar te zijn?
    (http://www.businessinsider.com/2008/12/new-york-times-just-11-billion-monthly-pageviews-away-from-surviving-nyt)

    Kranten hebben problemen, maar zijn op dit moment in de meerderheid van de gevallen nog veel rendabeler en leefbaarder dan internetsites.
    Of ken je veel nieuwssites die rendabel en winstgevend zijn?

  2. @Dimitri: kranten gaan nog wel een tijdje mee, dat is waar. En nee, de businessmodellen voor nieuwssites zijn niet overtuigend, met uitzondering misschien van The Guardian en VG in Noorwegen en nog een paar. Maar mijn punt is dat de journalistiek geen oplossingen moet bedenken die geen oplossingen zijn, maar hooguit morele opvattingen (als: voor nieuws zou betaald moeten worden, kwaliteitsjournalistiek is geld waard). Hoe zeer ik het ook eens ben met die opvattingen, ze lossen het probleem niet op.

    Je kaatst terecht de bal terug. Al mijn inspanningen, al mijn vrije tijd en een belangrijk deel van mijn professionele tijd gaat op aan het bedenken, uitproberen en weer opnieuw bedenken van oplossingen. Ook ik ben daar te laat mee begonnen, maar liever te laat zoeken naar een uitweg uit het brandende huis dan bij de voordeur aarzelen en toch maar weer naar binnen gaan omdat het vuurtje vanzelf wel zal doven.

  3. Pingback: Weg met internet! » Blog Archive » Op staande voet ontslaan!

  4. Pingback: MediaBlog » Breaking news is nieuws dat stuk is

  5. Pingback: Breaking news is nieuws dat stuk is « De nieuwe reporter

  6. Hoop in ons leven?

    Met de hoop, met de passie en met de krachten die het leven soms binden mag.
    De gedachten van iedereen slagen steeds meer en meer elke keer op hol,
    Elke minuut, elke dag heel ons leven lang, denken wij over alles en nog wat.
    Waarom dan dat denken, aarzelen en niet weten wat gedaan?
    Één vraag stellen wij elke keer, maar één antwoord erop
    Krijgen wij zelden of niet meer,
    Één antwoord op ons vraag is al te veel.

    Als het om je eigen belang gaat sta je alvast kant en klaar.
    Maar voor één ander staan er weinig paraat.
    Als je het nog niet weet wij bevinden zich nu wel al in de 21ste eeuw
    Beter mensen in noodzakelijke omstandigheden helpen,
    Plaats in je zetel te liggen met je krantje op je schoot.

    In de werkelijkheid van het leven staat het alvast vermeld, het leven is niet zomaar gegeven
    Één doelstelling bij ons leven is steeds meegegeven, het moment van ondervinding
    Is alvast één stukje van één van doelstelling van ons leven zeker niet te vergeten.

Comments are closed.