Henk Blanken

Print Friendly, PDF & Email

Dertien lessen (10): het goud van de pers

16 april 2011 Geen categorie 0

Wat is het goud van de pers? Niet het nieuws. Niet meer, tenminste. Het nieuws is uit elkaar gevallen sinds het los op internet verkrijgbaar is; alleen met echt unieke content valt nog geld te verdienen. Achtergrond en duiding dan? Daarmee kan de krant aan nieuw leven beginnen, maar online sprokkelt de lezer het zelf wel bij elkaar.

De eerste, meest voor de hand liggende en zestien jaar lang nogal genegeerde goudmijn voor mediabedrijven is hun abonneebestand. Niet omdat die lezers vrijelijk bestookt kunnen worden met reclame waarop ze niet zitten te wachten – dat heet spam. Wel omdat die lezers elkaar iets te vertellen hebben. De krant kan daarin een rol spelen.

Tien jaar geleden was “content is king” de grootste wijsheid op internet. Zonder inhoud, zonder journalistieke inhoud, had je als mediabedrijf niets op het web te zoeken. Al snel bleek dat dat nog niet betekende dat die content ook exploitabel was; de prijs voor buttons en banners, die naieve vorm van internetadvertenties, viel als een baksteen.

Even dachten we: “the customer is king”. Het waren de dagen voor 2001, toen het ene na het andere internetbedrijf naar de beurs ging en ongeacht zijn burnrate (hoeveel geld jaag je erdoor heen), of juist daarom, een godsvermogen ophaalde, louter en alleen gebaseerd op het aantal klanten. Honderden dollars per klant was een gangbaar tarief, ook als niemand kon aantonen dat die klant ooit geld zou besteden bij het nieuwe bedrijf.

Armetierig

Het waren armetierige, op massamedia geijkte bedrijfsmodellen die de verbeeldingskracht misten waarmee nieuwe ondernemers wel het internet bestormden. Concepten als delicious, Google, ICQ, eBay – ze hadden veel minder met content of customers te maken dan met iets anders, iets dat je de ziel van de nieuwe technologie zou kunnen noemen.

Terwijl mediabedrijven begonnen in te zien dat nieuws (content) wat lastig verkoopbaar is, en hun heil zochten in achtergrond, duiding en verrijking (context) – en terecht: de krant wordt er beter van -, gingen nieuwe ondernemers er met het goud vandoor. Dat goud bestaat uit connecties.

Op internet draait het niet om het grootst mogelijk bereik – dat massamediale dogma -, maar om het kleinste en toch nog relevante. Om groepen die iets delen, ook al is het kortstondig, ook al is het telkens wisselend. Een topic, een gril, een journalistiek verhaal. In dat delen kunnen mediabedrijven een belangrijke rol spelen.

Een krant heeft lezers, maar die lezers vormen groepen. En binnen die groepen willen de lezers soms iets met elkaar. Daarin kan een krant – of een ander type mediabedrijf – bemiddelen, aanjagen, inspireren, modereren. Dat werkt op voorwaarde dat de krant niet claimt meer te zijn dan de facilitator, die, als de gastheer op een feestje, toevallig alle aanwezigen een beetje kent.

[Dit is deel tien van een serie. Hier de inleiding]