21 Tips voor Plasterks Pers (De Tweede Zeven)

Nu minister Plasterk van Media heeft toegezegd dat hij 8 miljoen euro per jaar vrijmaakt voor vernieuwing van de pers, is de vraag: wat gaan dagbladen met dat geld doen? Anders gezegd: innovatie in de media – hoe werkt dat? Hierbij 21 adviezen voor de pers van Plasterk. Gisteren de eerste zeven, morgen de laatste zeven.

4 thoughts on “21 Tips voor Plasterks Pers (De Tweede Zeven)

  1. “Dat bestaande betaalde kranten nog tien jaar meegaan, maar dan uitsterven, moet worden geaccepteerd. Anders komen we niet verder.”

    Sluit je hier ook weddenschappen op af? Zo ja, dan wil ik graag begin 2019 met je afrekenen. 😉

  2. @Jeroen Mirck: ik heb het over “bestaande” “betaalde” kranten. Er zullen over tien jaar nog steeds gratis kranten zijn, en nichekranten (waaronder je misschien Next al moet rekenen, of het FD). En misschien bedenken de huidige kranten wel nieuwe, dure nicheproducten. Maar het bestaande verdienmodel loopt inderdaad heel langzaam naar zijn einde. Tien jaar is een schatting. Voor de kredietcrisis dacht ik dat het ook vijftien jaar kon zijn, gebaseerd op de gemiddelde leeftijd van de abonnees, de aantrekkingskracht van die abonnees op adverteerders (die nu eenmaal liever boodschappers bereiken dan bejaarden), en de toenemende dominantie van de Googlegeneratie (geboren na 1980). Weddenschappen sluit ik niet af, maar je kunt natuurlijk altijd aandelen Wegener kopen. 😉

  3. @Henk: Ik begrijp heel goed dat je betaalde kranten bedoelt. Sterker nog: deze claim hoor ik al jaren van je. Toch geloof ik hem niet. Waarom zou De Telegraaf, om maar gewoon de grootste krant van Nederland te noemen, gaan verdwijnen? Onzin. Natuurlijk komt er een shake-out (die is al aan de gang, zie het gerommel met het AD), maar om dat te voorspellen hoef je geen visionair te zijn. Betaalde kranten verliezen lezers, maar jouw aanname dat de nieuwe generatie in het geheel geen kranten gaat lezen, vind ik niet sterk genoeg. En NRC.next is in mijn optiek ‘gewoon’ een krant.

  4. @Jeroen: Beetje traag, mijn reactie, maar het is nu ver na middernacht, dus kan het wel. Van de ene kant: ik overdrijf. Tien jaar is een gok. Dat alle betaalde kranten verdwijnen een nog grotere gok. Van de andere kant: ik heb het over bestaande kranten. Daarmee bedoel ik dat de beste kranten zichzelf dramatisch gaan vernieuwen, en het dan misschien wel redden, ook op papier. Dat zou best eens kunnen zijn wat Next is/doet voor NRC.

    Nog meer van de andere kant. Het bereik van alle Nederlandse kranten samen is de afgelopen veertig jaar gedaald van pakweg 100% (alle huishoudens) tot precies 50%. Het aantal zelfstandige titels is navenant gedaald. De oplage van alle kranten samen in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 20% gedaald. Ik ben geen fatalist, integendeel. Ik mag willen dat voldoende kranten voldoende in beweging komen om het tij te keren. Maar jouw bewering, Jeroen, dat de nieuwe generatie wel belangstelling heeft voor bestaande betaalde kranten lijkt me op nog minder feiten gebaseerd dan mijn boutade.

    En nee. Ik ben daar niet blij mee.

Comments are closed.