Zo veel hype en toch zo weinig omzet

Gegeven alle moeite die traditionele uitgevers zich getroosten om iets van internet te begrijpen, is het verbazingwekkend hoe weinig ze aan het nieuwe medium verdienen, schrijft Richard Siklos in The New York Times. Het enthousiasme en de hype zijn omgekeerd evenredig aan hun omzetten, luidt de nuchtere conclusie. Het uitblijven van eclatante successen is des […]

Nooit zal er een open source Google zijn

Toen Eric Schmidt, ceo van Google, de zoekmachine die ‘don’t be evil’ als motto hanteert, werd gevraagd wat ze in Mountain View precies verstonden onder ‘evil’, verwees hij naar Sergey Brin, die het bedrijf samen met Larry Page in 1998 stichtte. ‘Het kwaad is’, zei Schmidt, ‘wat Sergey zegt dat het kwaad is.’ Als Brin […]

De kunst van het afdwalen (over serendipity en search)

Hoofdredacteur Alan Rusbridger van The Guardian geldt als een van de belangrijkste vrijdenkers en vernieuwers in de wereld van de oude media. In een veelgeprezen speech liet hij laatst zien hoe zijn krant de wetten van internet adopteert, lezers laat meepraten en consequent blijft zoeken naar een nieuw bestaansrecht voor kranten. Maar ook Rusbridger ziet […]

Kevin Kelly, Google en Het Boek van Alles

Google, the Internet Archive en Amazon zijn de bekendste maar niet de enige bedrijven die zoveel mogelijk boeken proberen te scannen. Wat ook de uitkomst van rechtszaken over copyright, de boekenscanners zullen winnen, stelt Wired-auteur Kevin Kelly in een onlangs gepubliceerd essay (“Scan this book”) in The New York Times (niet gratis). Het feit dat […]

Een boom over Google BookSearch

Illustratie: BrightEen van mijn twee uitgevers stuurt me een briefje, als bijlage bij de royalty-afrekening van 87,92 euro voor De Mediarevolutie, over Google BookSearch. “In het kader van internetmarketing” heeft de firma Boom besloten mee te doen aan een initiatief van Google, genaamd “Zoeken naar boeken”. “Met betrekking tot de rechten verandert er niets. Deze blijven als vanouds bij auteur en uitgever.” Maar is dat nou ook zo?

“Alles wat gratis is, verloedert”

Uitspraak van Theo Bouwman, scheidend bestuursvoorzitter van PCM, in een interview met de Volkskrant: “Alles wat gratis is, verloedert”. Toont feilloos de kloof tussen oudere en jongere mediagebruikers. Want Bouwman kan zich niet voorstellen dat iets van waarde gratis is, en dan van waarde blijft, terwijl consumenten onder de veertig met die gedachte niet de […]

Google is het grootste mediabedrijf in de wereld – als het een mediabedrijf is

PopUp zou geen boek over oude en nieuwe media zijn zonder een hoofdstuk over Google en Googlelikes (Google-achtigen). Met een beurswaarde van meer dan 100 miljard dollar is het pas acht jaar oude bedrijf meer waard dan Time Warner, en waarschijnlijk ook meer dan Time Warner en Bertelsmann – de twee grootste traditionele mediabedrijven in […]