Vertel betere verhalen en vertel ze beter

Journalisten moeten betere verhalen vertellen, en die verhalen beter vertellen. Dit is de mantra waaraan ik me vast hou als het om de toekomst van de journalistiek gaat. Ik ben niet de enige, storytelling wordt heel breed gezien als het laatste bastion. En daarbij dreigen we over het hoofd te zien dat het bij nieuwe media niet langer alleen om de journalist en zijn verhaal gaat, waarschuwt Jeff Jarvis.

Als zo vaak heeft Jarvis – oud-tijdschriftenmaker, mediagoeroe, blogger en docent in New York – helemaal gelijk. Hij erkent wel dat de grootste toegevoegde waarde voor een journalist in het vertellen van verhalen zit, maar is bang dat journalisten door zichzelf centraal te zetten over het hoofd zien dat nieuws “een conversatie” is geworden.

Er is zoveel meer. In het internettijdperk – en ik parafraseer Jarvis nu heel vrij – is data ook journalistiek, krijgen sociale netwerken een journalistieke functie, neemt Google de rol van filter over, en blijken nieuwsgebeurtenissen via Twitter te worden “verteld”. Journalistiek, zegt Jarvis nog maar eens, is een “proces”. En verhalen zijn een “product”.

LIAR

Jarvis is bang dat de journalistiek vlucht in de laatste veilige haven die er lijkt te bestaan. Maar door je louter op storytelling te concentreren, dreig je allerlei andere, minder voor de hand liggende mogelijkheden over het hoofd te zien. Het hemd nader dan de rok.

Ik heb eerder opgeschreven dat nieuwe journalistiek gemaakt moet worden volgens het LIAR-prinicipe. Dat acroniem staat voor Local (het nieuws moet dichtbij zijn, in geografische of mentale zin), Investigation (door onderzoek te doen brengen we feiten aan het licht die zonder journalisten verborgen zouden blijven), Aggregation (journalistiek moet gebruik maken van wat er al is aan feiten, meningen en metadata, en die informatie ontsluiten), en Reputation (ergens moet duidelijk worden of die informatie betrouwbaar is).

Het LIAR-principe moet volgens mij de basis zijn voor de betere verhalen die journalisten willen vertellen. En voor mij staat buiten kijf dat ze die verhalen ook beter moeten gaan vertellen, met meer vakmanschap, meer overtuigingskracht, meer passie, meer taalgevoel, een betere cameravoering, meer … met meer kwaliteit kortom.

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

One comment

  1. Pingback: Durf ‘media’ en ‘journalistiek’ gewoon eens helemaal lekker weg te denken « De nieuwe reporter

Plaats commentaar

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>