De tijd is niet rijp voor The Daily en The Daily is niet rijp voor de tijd

Rupert Murdoch valt te prijzen omdat hij 30 miljoen dollar steekt in een nieuw businessmodel voor de pers. Maar te benijden valt hij nog niet. The Daily is deze week gekielhaald: technisch achterhaald, overbodig nieuws, nauwelijks interactief en niet aangesloten op de sociale netwerken. Wat blijkt: de tijd is niet rijp voor The Daily, en The Daily niet rijp voor de tijd.

De eerste, speciaal voor de iPad ontwikkelde “krant” voldoet nog lang niet aan de eisen die tech-savvy critici stellen. In een videorecensie vergelijkt bijvoorbeeld Henk van Ess The Daily met andere apps die beter zijn, en gratis. De navigatie in The Daily is verwarrend, zoeken kan niet, en het nieuws voegt niet genoeg toe aan wat elders op het net te vinden is.

Dat kan nog bijtrekken. The Daily zal vast beter worden, als Murdoch de krant tijd van leven gunt. En de vooruitgang zal ook helpen. Nu nog hebben veel kranten- en tijdschriften-apps problemen met de downloadtijd; niemand wil veertig minuten wachten op pakweg Wired op te halen. Maar die apps worden vast slanker, en verbindingen sneller.

Het bijna-monopolie dat Apple nu in staat stelt uitgevers op de tabletmarkt zijn voorwaarden te dicteren (ook bij print-abonnementen wil Apple 30% ontvangen), zal minder dominant worden als ook andere tablets, operating systems en betaalmodellen voet aan de grond krijgen. Maar het ligt niet voor de hand dat content heel binnenkort weer king is.

Murdoch tracht de journalistiek te redden, te beginnen bij zijn eigen News Corp. Andere uitgevers wachten af. Daarmee lopen ze het risico dat Murdoch als eerste een goudmijn betreedt, en een niet meer in te lopen voorsprong verwerft. Voorlopig lijkt de paniek onder de collega’s van Murdoch echter nog niet zo groot. Ze willen, of kunnen, zich geen vergelijkbaar avontuur veroorloven. En Murdochs verdienmodel oogt shaky.

De journalistiek is het waard om te redden. Niet alle journalistiek, misschien. Er is veel slechte journalistiek die we best kunnen missen, of dermate veel liefhebbers heeft dat er geen redding nodig is (de mens is nu eenmaal slecht). En er bestaat ook uitstekende journalistiek die het nog wel even zelfstandig rooit (veel sport-, entertainment- en financiele journalistiek).

Maar er bestaat een type journalistiek – ik heb het eerder de systeempers genoemd – die het op den duur niet redt en toch onmisbaar is. Het is de pers, geschreven of audiovisueel of digitaal, die agendeert, controleert en informeert, en daarmee cruciaal is in een democratische samenleving.

Er zijn twee manieren om de journalistiek te redden (zo we dat willen). Ofwel gaan we individueel betalen, ofwel collectief. Als de consument elk voor zich moet gaan betalen, zal de journalistiek hem daar een goede reden voor moeten geven, more compelling dan nu – ook met The Daily – het geval is (niet dat het helemaal niet deugt, maar het aanbod van wat wel deugt is groter dan de vraag).

Als we collectief moeten gaan betalen, moeten we democratisch vaststellen dat een staatspers nodig is. Zoals Clay Shirky afgelopen zei, volgens Editors Weblog:

The opportunities that the active, social web and the resulting cognitive surplus provide make this a “golden age of journalism,” Shirky said, “except for the money.” With regards to this crucial issue – how to fund high-quality professional journalism – Shirky said that at the moment, we cannot rely on the market to provide a sufficient amount of journalism; there must be some kind of subsidy. A functioning democracy requires more journalism than citizens are prepared to pay for, he continued.

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

2 comments

  1. Piet Bakker

    Misschien geen wereldschokkende app, maar wel goedkoop en ondersteund door massale marketing. Dat zou wel eens behoorlijk gewicht in de schaal kunnen leggen.

  2. Pingback: The Daily en de Cijfers | Mediafacts.nl

Plaats commentaar

Je kunt de volgende HTML tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>