“The fat tail will be human, the medium tail social, the long tail algorithmic”

Calacanis Foto: Will PateIs het een briljante gedachte of een geweldige open deur? Jason Calacanis, internetmiljonair, oprichter van weblogs.inc en van Mahalo, debatteert met Wikipedia-uitvinder Jimmy Wales over de vraag wat beter is: informatie die door mensen wordt ontsloten – door een redactie dus – of informatie die door een zoekmachine als Google wordt gevonden.

Mahalo is een site met een redactie. Wikia is het antwoord van Wales op Google. En Google zelf probeert met zijn “knol”-project – een soort encyclopedie die in tegenstelling tot Wikipedia wel wordt volgeschreven door auteurs van naam en faam – weer een alternatief te bedenken voor het massale online naslagwerk. Telkens gaat het om de vraag wie het beter kan: de expert, de amateur of het algoritme.

In dat debat kwam Calacanis met een op het eerste gezicht verbluffend antwoord, vertelt Chris Anderson, de Wired-journalist die The Long Tail schreef. In dat boek zet hij uiteen hoe er nieuwe markten ontstaan voor bijvoorbeeld muziek als niet alleen maar hits kunnen worden gekocht in een platenzaak, maar ook oude en obscure platen nog via een zoekmachine te vinden zijn.

Die oude, weinig gekochte platen vormen samen een enorme markt, de lange staart, naast de hitlijst, een “korte kop”. Een boekensite als Amazon profiteert van dat nieuwe fenomeen door vrijwel elk denkbaar boek te kunnen aanbieden. The Long Tail is mogelijk geworden doordat de kosten van distributie – vaak via internet – en opslag laag zijn, en vooral doordat de klant alles kan vinden.

Terug naar Calacanis. Chris Anderson hoorde hoe hij in zijn discussie met Wikipedia-baas Wales er nog een andere bekende internetondernemer bij haalde: investeerder Esther Dyson. Ik citeer het citaat van Anderson:

“Esther Dyson says the problem with their model is the long tail. If she were starting a company she’d do something else. “Ok, I’m going to kill myself now,” laughed [Calacanis] He says that the fat tail will be human, the medium tail social, the long tail algorithmic. And he says that the advertising interest is in the fat tail.”

Dyson bedoelt dat ze zich als ondernemer niet zou wagen aan een site die afhankelijk is van experts, van een redactie dus, vanwege de enorme kracht van “het netwerk” zoals die zich in the long tail laat zien. Calacanis geeft haar tot zijn eigen schrik gedeeltelijk gelijk. In de hittist economie doet de expert ertoe, onderaan de staart is de zoekmachine de baas, en daar tussenin heerst social, ofwel het vriendennetwerk, de combinatie van technologie en echte mensen.

Ik weet nog niet of dat inzicht briljant is – of dat we het altijd al hebben geweten. Ik geloof wel dat het klopt en niet zonder betekenis is. Ook niet voor de wereld van het nieuws en de journalisten. Bij de beste verhalen zullen wij, journalisten dus, als experts een rol blijven spelen. Onderaan de lange staart doen we dat al niet meer (als lezers willen, googlen ze alles). En de echte uitdaging zit dus in het midden: hoe gaan we om met social networks?

[PS de post van Anderson grijpt weer terug op een verslag van blogger Jeff Jarvis]

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

4 thoughts on ““The fat tail will be human, the medium tail social, the long tail algorithmic”

  1. Pingback: Beginnen aan The Long Tail « w w w . d a v i e d . n l

  2. Pingback: Beginnen aan The Long Tail « Ambtenaar 2.0

  3. Pingback: Congres eBelgium, ook over Ambtenaar 2.0 | Ambtenaar 2.0

  4. Pingback: Beginnen aan The Long Tail | Ambtenaar 2.0

Comments are closed.