Wat is nieuws?

Wat is nieuws? Vroeger wist je dat. Nieuw was wat journalisten maken als ze er niet over praten. Het nieuws werd gedefinieerd door een beroepsgroep. Dat ligt sinds internet even anders. Nieuws is niet langer “hun” product, het is niet langer een verhaal met een kop en een staart. Of beter: het is niet alleen maar dat verhaal. Het is meer, veel meer. Meer mensen zijn betrokken bij het maken. Veel meer mensen selecteren en redigeren het. Nog meer mensen, evenmin journalisten, becommentarieren het.

Journalisten moeten hun lezers serieus nemen – zo simpel is het. Lezers weten wat ze willen lezen, hebben een opvatting over de relevantie van nieuws. Dat was altijd zo, maar nu zijn er ook middelen – tooltjes – waarmee je die lezers aan het woord kunt laten. Je hoeft alleen maar naar ze te luisteren, want over het nieuws praten doen ze. Op duizenden plekken op internet, op eigen sites maar vooral in talloze fora, laten lezers merken wat ze belangrijk vinden.

Soms geven ze tips. Soms corrigeren ze vergissingen in een “lopend verhaal”. Een heel enkele keer dragen ze direct belangrijke grondstoffen aan voor een verhaal – denk aan de foto van de moord op Theo van Gogh. Subtieler zijn de manieren waarop ze meeredigeren: hun klikgedrag online zegt veel over wat belangrijk zou moeten zijn.

Tekening Jarvis

De Amerikaanse journalistiek-hoogleraar en columnist/blogger Jeff Jarvis heeft in een aantal tekeningetjes laten zien hoe het oude, statistische model van de pers langzaam maar zeker wordt vervangen door een “press sphere”. Daarin doet de journalist nog steeds mee, maar niet meer als de vanzelfsprekende hogepriester van het nieuws. Veel meer mensen en technieken doen mee in het proces. Jarvis:”In print, the process leads to a product. Online, the process is the product.”

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck