21 Tips voor Plasterks Pers (De Tweede Zeven)

Nu minister Plasterk van Media heeft toegezegd dat hij 8 miljoen euro per jaar vrijmaakt voor vernieuwing van de pers, is de vraag: wat gaan dagbladen met dat geld doen? Anders gezegd: innovatie in de media – hoe werkt dat? Hierbij 21 adviezen voor de pers van Plasterk. Gisteren de eerste zeven, morgen de laatste zeven.

8. Doe Wat Google Doet. Heb duizend ideeën en houdt er tien over (liever dan tien ideeën doodvergaderen). Denk beta . Dat wil zeggen: zet een innovatie eerst in de markt en vraag je daarna af of dat slim was. Zoals Dan Gillmor zei: als je ook maar heel even hebt geaarzeld over het live brengen van de betaversie van een site, heb je te lang gewacht.

9. Vernieuw Nieuws. Vroeger was nieuws: alles wat in de krant stond. En de krant bracht all the news that’s fit to print. Een optelsom van hard nieuws, achtergrond, commentaar, column, uitslagen en aankondigingen. Nu staat elk verhaal op zichzelf. Het nieuws is uit elkaar gevallen. Zoals in een gefragmenteerde wereld niet langer de redactie maar de eenzame auteur het uithangbord is. We lezen straks geen kranten meer, of nieuws, maar schrijvers en hun posts. (Lees Meg Hourihan over de typische vorm van internetposts).

10. Integreer De Redactie. Of doe het niet. Voeg de internetredactie samen met de rest als de tijd rijp is. Maar zet de nerds in een garage met een voetbalspel als dat nodig is. En haal ze terug als de redactie erom vraagt. Et cetera. Ad infinitum.

11. Train. Dagbladredacties zijn gemiddeld ruim boven de veertig. Journalisten zijn in doorsnee niet opgegroeid met internet zoals de Google-generatie van 35min. Sterker: veel journalisten hebben een hekel aan het net omdat het hun bestaan bedreigt. Zonder training heeft al het andere – visie, de beste technologie, een geïntegreerde redactie – geen enkele zin.

12. Neem Je Verlies. Dat bestaande betaalde kranten nog tien jaar meegaan, maar dan uitsterven, moet worden geaccepteerd. Anders komen we niet verder.

13. Tel Je zegeningen. Alleen de verpakking van de journalistiek is stuk, niet het vak zelf, noch de democratie die de pers als waakhond nodig heeft. Zoals Wikipedia bewijst dat er nog steeds behoefte is aan encyclopedische informatie, ook al koopt niemand meer een encyclopedie in twintig delen.

14. Begin Bij Jezelf. Wat drijft innovatie? Persoonlijke frustratie, het technisch vermogen daar zelf iets aan te doen en voldoende geld van vroege investeerders. Zie Google, eBay, YouTube, Delicious en alle verhalen in het boek van Huib Stam. De beste ideeën zijn geen spin-offs van versleten producten.

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je favorieten op Technorati Voeg toe aan je Google bladwijzers Voeg toe aan je Facebook-profiel Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

4 thoughts on “21 Tips voor Plasterks Pers (De Tweede Zeven)

  1. “Dat bestaande betaalde kranten nog tien jaar meegaan, maar dan uitsterven, moet worden geaccepteerd. Anders komen we niet verder.”

    Sluit je hier ook weddenschappen op af? Zo ja, dan wil ik graag begin 2019 met je afrekenen. ;)

  2. @Jeroen Mirck: ik heb het over “bestaande” “betaalde” kranten. Er zullen over tien jaar nog steeds gratis kranten zijn, en nichekranten (waaronder je misschien Next al moet rekenen, of het FD). En misschien bedenken de huidige kranten wel nieuwe, dure nicheproducten. Maar het bestaande verdienmodel loopt inderdaad heel langzaam naar zijn einde. Tien jaar is een schatting. Voor de kredietcrisis dacht ik dat het ook vijftien jaar kon zijn, gebaseerd op de gemiddelde leeftijd van de abonnees, de aantrekkingskracht van die abonnees op adverteerders (die nu eenmaal liever boodschappers bereiken dan bejaarden), en de toenemende dominantie van de Googlegeneratie (geboren na 1980). Weddenschappen sluit ik niet af, maar je kunt natuurlijk altijd aandelen Wegener kopen. ;-)

  3. @Henk: Ik begrijp heel goed dat je betaalde kranten bedoelt. Sterker nog: deze claim hoor ik al jaren van je. Toch geloof ik hem niet. Waarom zou De Telegraaf, om maar gewoon de grootste krant van Nederland te noemen, gaan verdwijnen? Onzin. Natuurlijk komt er een shake-out (die is al aan de gang, zie het gerommel met het AD), maar om dat te voorspellen hoef je geen visionair te zijn. Betaalde kranten verliezen lezers, maar jouw aanname dat de nieuwe generatie in het geheel geen kranten gaat lezen, vind ik niet sterk genoeg. En NRC.next is in mijn optiek ‘gewoon’ een krant.

  4. @Jeroen: Beetje traag, mijn reactie, maar het is nu ver na middernacht, dus kan het wel. Van de ene kant: ik overdrijf. Tien jaar is een gok. Dat alle betaalde kranten verdwijnen een nog grotere gok. Van de andere kant: ik heb het over bestaande kranten. Daarmee bedoel ik dat de beste kranten zichzelf dramatisch gaan vernieuwen, en het dan misschien wel redden, ook op papier. Dat zou best eens kunnen zijn wat Next is/doet voor NRC.

    Nog meer van de andere kant. Het bereik van alle Nederlandse kranten samen is de afgelopen veertig jaar gedaald van pakweg 100% (alle huishoudens) tot precies 50%. Het aantal zelfstandige titels is navenant gedaald. De oplage van alle kranten samen in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 20% gedaald. Ik ben geen fatalist, integendeel. Ik mag willen dat voldoende kranten voldoende in beweging komen om het tij te keren. Maar jouw bewering, Jeroen, dat de nieuwe generatie wel belangstelling heeft voor bestaande betaalde kranten lijkt me op nog minder feiten gebaseerd dan mijn boutade.

    En nee. Ik ben daar niet blij mee.

Comments are closed.