Cursussen storytelling voor journalisten

Er gaat niets boven een goed verteld verhaal

Als lezers alles al weten, of denken te weten, moet je als journalist iets anders brengen dan nieuws dat gisteren op internet stond. Verhalen die inzicht geven, en toch betoverend zijn, verleidelijk, dwingend, omdat ze -nou ja – een verhaal zijn. Met een plot, een ontknoping, met echte mensen in plaats van zegslieden. Betere verhalen. Beter verteld.

CURSUS NODIG?

Hoe vertel ik een echt verhaal in 800 woorden

Elke krant wil morgen een reportage die beter geschreven is, dwingender, menselijker. En dan niet in 4000 woorden, maar in 800 of – doe eens gek – 1200 woorden. Dat kan, als je weet wat je doet, waar je aan begint, waar je het idee moet halen, hoe je je research for story doet.

Spanningsboog

Storytelling begint en eindigt met een spanningsboog – maar waar haal je die vandaan?


Wanneer is een idee een goed idee?

Niet elk stuk in de krant moet je verhalend opschrijven. De meeste niet. Maar welke wel?


Structuur is alles

Sinds duizenden jaren weten vertellers hoe ze een verhaal opbouwen. Gek dat journalisten het zonder die kennis doen.


De ladder van abstractie

Hoe wissel je spannende scenes af met achtergronden? Gebruik de ladder.


DOE EENS EEN GOED VERHAAL

Die Tegel willen we

Met vijf geweldige collega’s schreef ik het verhaal over Project X in Haren. Het werd bekroond met de Tegel voor onderzoeksjournalistiek. Hoe je dat doet? Volhouden, slim zijn, goed zijn voor je bronnen. En het verhaal zo opschrijven dat iedereen die acht bijlagepagina’s ademloos uitleest.

ONTHULLEN

We onthulden als eerste wat er zo mis ging in Haren.

DETAILS

Jaag wekenlang op details. Het regent kiezelstenen, bv.

ECHTE MENSEN

Vertel hoe die hooligan het beleefde, en die agent.

SPANNING

Iedereen weet alles al. Toch blijkt Project X verbijster