Wat moeten journalisten nog wel doen?

“Doe waar je goed en bent en link naar de rest” is misschien wel de beste oneliner van Jeff Jarvis in What Would Google Do? Journalisten moeten zich beperken, zegt mediablogger en –docent Jarvis. Ze moeten waarde toevoegen aan wat er al is. En de rest overlaten aan het netwerk op internet, de “link economy”.

One thought on “Wat moeten journalisten nog wel doen?

  1. Leuk jaaah. Het lijkt mij hoog tijd dat er op een hoogdravende manier een debat wordt gevoerd over de functie van de journalistiek in dit land; tot nu toe is die functie steeds commercieler ingevuld; en dat mag best eens wat minder. Stel, er is geen journalistiek meer in Nederland, dan ….
    Die hele uitvoerende journalistiek heeft zichzelf zo ongeloofwaardig gemaakt dit laatste decennium, dat het een zegen zou zijn als de hele rotzooi in elkaar zakt en er op de puinhopen daarvan iets compleet nieuws zou ontstaan. Wat mij betreft kan dit betekenen dat we helemaal opnieuw beginnen met het uitvinden van het vak, wat ook kan betekenen dat we weer van voren af aan gaan beginnen. WAAROM is journalistiek eigenlijk nodig, en WIE bedrijven het vak? En laten we ons er nu niet mee vanaf maken dat informeren een doel is en nodig voor het behoud van de democratie, want de laatste jaren hebben we wel gezien dat dát een lachertje is.

    Wat ik maar wil zeggen: als de journalistiek zichzelf niet serieus neemt, hoe kan ze dan verwachten dat een ander haar wel serieus neemt? Zo raar zijn die 60 armoeiige Plasterkjobs dus niet, en van de toekomstige uitkomsten van de Brinkmancommissie hoeven wij ook niet raar op te kijken.

    ‘t Is aan de journalistiek om de journalistiek her uit te vinden, niet aan de politiek. Dáár zou nou best eens wat in geinvesteerd kunnen worden.

Comments are closed.