Wat als het altijd gratis blijft

Veel gedoe over een artikel in The New York Times onder de kop Can Papers End the Free Ride Online?. Ofwel: kunnen kranten de gratistrend op het web keren.

Waarneming: de gratis trend is er vanaf het begin van het net, en is geen gevolg van de recessie, van lezers die het geld niet hebben, want ze besteden de prijs van een abonnement moeiteloos aan breedband of aan online te downloaden muziek.

Waarneming: The New York Times heeft nu meer lezers online dan abonnees op de papieren krant. Delen van de website zijn al betaalde diensten (waaronder de puzzel, gemaakt door het Nederlandse bedrijfje www.pzzl.com). De krant overweegt meer rubrieken tegen betaling aan te bieden, niet primair om meer omzet te genereren, maar om de omzetdaling van de papieren krant te vertragen.

Waarneming: Van de 1456 dagelijks in de VS verschijnende kranten is precies een grote in staat geld te vragen van zijn gebruikers, The Wall Street Journal. Daarnaast zijn er nog veertig kleine regionale kranten die geld vragen.

Eens ben ik het met columnist Steve Outing van Poynters, die vaststelt dat het waarschijnlijk nooit meer goed komt. Gewoon nieuws is in een Google-driven world zo overvloedig aanwezig, dat het nooit te moeilijk is hetzelfde nieuws gratis te vinden.

Er breken, zegt Outing, ruige jaren van transitie aan. Stel je voor, daagt hij uit, dat je geen geld meer verdient met eerstelijn-nieuws. Hoe zou je het dan doen?