Weg van het nieuws

Voormalig MSNBC-hoofdredacteur Merrill Brown heeft in opdracht van de Carnegie Corporation in New York de Mediarevolutie ontrafeld in een helder, verontrustend en leesbaar verhaal dat Abandoning the News heet.

Het is een must read voor elke dagbladuitgever en -journalist. Niet omdat het zoveel nieuws bevat; dat 18-34 jarigen grosso modo hun nieuws van internet halen, konden we al bevroeden. Wel omdat het de dingen zo onontkoombaar maakt, en een stuk of wat voldongen feiten op een rij zet:

  • Toekomstige opinieleiders en maatschappelijke smaakbepalers laten het nieuws as we know it in de steek.
  • Moderne mediaconsumenten willen zelf de controle hebben over hun nieuws: hoe ze het gebruiken, wanneer, waartoe.
  • Ze verwachten eerder een persoonlijke betrokkenheid van een medium dan afstandelijke objectiviteit, eerder een gezicht, eerder transparante motieven.
  • Nieuwsorganisaties gebruiken internet nog te veel als extensie, aanhangsel, excuus – en zien te weinig de echte betekenis.
  • Hoe lang duurt het nog voor de impact van weblogs doordringt tot persbaronnen? Wanneer beginnen we te begrijpen dat het werkelijk een revolutie van de straat is?