Nieuwe verhalen vertellen

Gisteravond praatte ik even mee bij Radio Tros Online (hier nog te beluisteren) over de toekomst van kranten. Opvallend vond ik het onverhulde dedain waarmee Francisco van Joles co-presentator Peter de Bie over “de gewone lezer” sprak. Niet dat de meeste weblogs waardevolle informatie of hoogstaande journalistiek bevatten, integendeel, maar het minste wat je als “klassieke journalist” kunt doen is beginnen te luisteren naar wat ze te zeggen hebben.

Als je zoiets zegt, krijg je onmiddellijk voor de voeten geworpen dat je meehuilt met de erfgenamen van Fortuyn. Dat de media net als de politiek opgesloten zit in zichzelf en lak “heeft” – hier wordt altijd het enkelvoud gebruikt – aan wat er leeft in “de wijken”. Het is een verwijt dat mij helemaal niet bevalt.

De noodzaak te luisteren naar de lezer is voor mij geen principiele, maar een bedrijfseconomische. Als de klassieke media niet leren luisteren, sterven ze langzaam uit. Daarmee verkwansel ik geen journalistieke beginselen, maar bepleit ik domweg betere journalistiek. We hebben geen andere keuze dan onszelf opnieuw uit te vinden. We moeten nieuwe verhalen gaan vertellen.

Reacties zijn gesloten.