Popup: de tien verschillen tussen oude en nieuwe media

11 juni 2005 Geen categorie 9

Wat heet nieuw? Hoe oud zijn de oude media eigenlijk? Wanneer worden media eigenlijk massamedia? En wat zijn de verschillen?

De krant is pakweg 250 jaar oud, en sinds een eeuw ongeveer vergelijkbaar met wat we nu nog kennen. Een massamedium, net als radio en televisie die respectievelijk driekwart eeuw en een halve eeuw oud zijn (met de ruime marges hoop ik wijsneuzen voor te zijn).

Internet is een jaar of tien oud als massaal gebruikt medium, maar het is zeer de vraag of het ook een massamedium is (hooguit kan het een drager zijn voor massamedia, net als papier, of telefonie). Teletekst, sms, instant messaging en weblogs zijn eveneens min of meer media en elk jonger dan tien jaar.

Nieuw is dus betrekkelijk. Maar op een glijdende schaal kun je wel wat verschillen neerzetten. Vooruit:
1. Nieuwe media zijn snel, oude sloom.
2. Nieuwe media hebben jonge gebruikers, oude oude.
3. Nieuwe media zijn open, oude zijn gesloten.
4. Nieuwe media hebben gebruikers, oude een publiek.
5. Nieuwe media zijn gratis, oude zijn betaald.
6. Nieuwe media zijn vraaggestuurd, oude zijn aanbodgedreven.
7. Nieuwe media zijn kort, oude zijn lang.
8. Nieuwe media zijn vluchtig, oude bestendig.
9. Nieuwe media hebben wisselende gebruikers, oude media klantentrouw.
10. Nieuwe media worden gedragen door beeld, oude door tekst.

Dit is de tweede bijdrage voor Popup, het boek over oude en nieuwe media dat ik samen schrijf met Mark Deuze. De bijdrage hoort in hoofdstuk 1 over de Toekomst van de Journalistiek.

Reacties zijn gesloten.