De geschiedenis herhaalt zich toch

Weblogs zijn soms zwaar overschat, bijvoorbeeld als journalistiek medium. Tegelijk worden ze verkeerd begrepen en wordt de hype – elke drie seconden komt er eentje bij – als hype gezien en niet als wat de weblogs ook zijn: het derde begin van internet.

Onderschatting zie je bijvoorbeeld bij marketeers, die volgens MarketingFacts geen blogs lezen, noch er een hebben, noch het fenomeen serieus nemen. Zoals ook mediaspecialisten onvoldoende in de gaten hebben wat er gebeurt; op een symposiumpje laatst zei een heel zaaltje geen benul te hebben van weblogs.

Om blogs te begrijpen is het nuttig te bedenken dat het internet ergens in de jaren zestig begon als netwerk. In 1993 begon het opnieuw, nu als massaal gebruikt medium, dankzij de grafische userinterface van Mosaic, later Netscape.

De blogs zijn het derde begin van internet. Ze zijn een volgende reuzenstap verder in het gebruiksvriendelijk maken van een medium: wat een homepage toen was, is een MSN Space nu. Wat usenet was, is Technorati nu, was e-mail was, is MSN geworden.

Reacties zijn gesloten.