Kranten zijn kakkerlakken (zegt BW)

24 juni 2005 Geen categorie 2

Kranten zijn kakkerlakken, aldus een artikel in Business Week. Wat er ook gebeurt in hun ecosysteem, ze overleven alles. Wat sombermannen ook zeiden, het oudste massamedium overleefde de komst van radio, van televisie, van kabel.

Maar Business Week heeft nu een analist gevonden bij een grote bank (Merill Lynch) die zegt dat internet anders is dan alle andere bedreigingen. Lezers gaan over op internet, vooral de jongeren.

Het hele erge is dat adverteerders de ‘eyeballs’ volgen. BW citeert een onderzoek van McKinsey uit april waaruit zou blijken dat Amerikaanse kranten tussen 1996 en 2004 1,9 miljard dollar zijn kwijtgeraakt aan ‘help wanted classifieds’.

Het zou aardig zijn, lijkt mij, om te becijferen hoeveel de Nederlandse oude media aan reclame-omzet zijn kwijtgeraakt aan nieuwe media. Nog bedragen de reclamebestedingen op internet slechts enkele procenten van het totaal, maar dat zegt niet alles. De tarieven op het net zijn immers veel lager, tot gratis aan toe.

(Tussen haakjes: Er waren tijden dat de Volkskrant en Intermediair volledig uitverkocht waren qua advertenties. Dikkere kranten konden niet. De laatste jaren, en de recessie heeft daar natuurlijk ook alles mee te maken, is de zaterdagkrant van de Volkskrant tientallen pagina’s minder dik. Mijn schatting is dat dat PCM per jaar zo’n 50 miljoen euro scheelt aan omzet. Het zou me niet verbazen als de kranten in Nederland samen, met een gespecialiseerd blad als Intermediair, per jaar pakweg 150 miljoen euro zijn kwijtgeraakt aan het web. Maar die rekening valt beslist te verbeteren…)

Kranten zijn nog steeds kakkerlakken, zegt BW, maar het eind komt naderbij. Een zwartkijker als Steve Yelvington heeft er een Frans rapport bij gevonden. Ook Franse kranten verdwijnen (op een paar na).

Reacties zijn gesloten.