Het mirakel van rss: de lezer grijpt alsnog de macht

Is rss goed of slecht voor uitgevers? Leveren de feeds, automatische gegenereerde koppen die linken naar ‘het hele verhaal’, veel lezers op – wat goed is? Of hebben de uitgevers de controle over hun kroonjuwelen uit handen gegeven op het moment dat ze rss-feeds gingen maken?

De vraag wordt te weinig gesteld. Omdat rss hip is, in elk geval onder techies, en omdat rss een hype is, ook onder investeerders, durven uitgevers zich amper af te vragen of ze er nu echt wel verstandig aan doen ook rss-feeds te gaan maken. Terwijl rss wel degelijk (ook) akelige gevolgen heeft.

Jarenlang hebben uitgevers zich geergerd aan de nieuwkomers als Kranten.com of Google News. Dat waren parasieten die geen eigen berichten produceerden, maar tegen hele lage kosten het nieuws aggregeerden, koppen bij elkaar zetten uit verschillende media op een wijze waaraan de lezer behoefte had.

De meeste uitgevers zien rss als een voordelige manier om je nieuws onder de aandacht te krijgen van lezers. Toch moeten ze, zei Simon Waldman van The Guardian onlangs, ook toegeven dat maar een heel klein deel van de traffic (2%) wordt gegenereerd door de rss-feeds. Een opvallende uitzondering lijkt me de Volkskrant die volgens Emerce met de Nieuwsklikker 10% (extra?) bezoek haalt.

Wordt rss overschat? Het lijkt me sterk. Nu al geeft 1 op de 8 bezoekers van de site van Dagblad van het Noorden – de krant waarvoor ik werk – aan dat ze rss-feeds gebruiken. Iets meer dan de helft, aldus het zeer voorlopige beeld van een onderzoek – heeft geen flauw benul wat rss is.

Simon Waldman van The Guardian ziet drie grote rss-vraagstukken: wat gebeurt er met je lezers, wat gebeurt er met je content, en wat gebeurt er met je rubrieksadvertenties. Kort samengevat:
1. lezers hebben de krant minder nodig naar mate ze meer vertrouwen op bloggers wier werk als rss-feed binnen komt. Er zijn te veel blogs om zelf te doorzoeken, maar een rss-reader (of browser) die jouw beste 30 laat zien, is wel degelijk een concurrent voor de krantl;
2. je kunt je nieuws niet verstoppen en zult er dus mee moeten leren leven dat parasieten als Yahoo, Paginanieuws.nl of Google goede sier maken met jouw inspanningen;
3. rss-feeds zijn een voortreffelijke ontsluiting van veel rubrieksadvertenties. In Nederland doet Marktplaats.nl er iets mee. Binnen twee jaar breekt rss-marketing door, aldus Frank Jansen begin dit jaar op Emerce Online.

[wordt vervolgd]