Talpa, SBS en w.v.t.t.k.

23 augustus 2005 Geen categorie 0

Even in Europa geweest en de media genegeerd. Een mens blijkt zonder te kunnen, op een alpenwei in Bled, een strand in Toscane of op een terras in Praag. Ik begin nu langzaam de schade in te halen. Wat waren de afgelopen weken de hoogtepunten:

  • Talpa is begonnen met uitzenden, deed het een zaterdagavond geweldig en een volgende zaterdagavond geweldig niet. Ik moet Nickelodeon nog van 65 halen en naar een in het gezin democratisch te bepalen ander nummer op ‘de afstands’ verhuizen.
  • SBS lijkt te worden overgenomen door twee investeringsbedrijven, waaronder Kohlberg Kravis Roberts & Co. Benieuwd wat De Telegraaf Holding met haar belang van 27 procent gaat doen.
  • De lollificatie van de media – alles moet leuker, want anders kijkt of leest er niemand meer – gaat uiteindelijk ook ten koste van de grote nieuwsprogramma’s op de Amerikaanse televisie, schrijft Vin Crosbie op zijn blog.
  • Vorige week een leuke rel in Engeland over bijdragen van kijkers aan de nieuwsverschaffing. Hoe ver mag je gaan om burgers te betrekken bij je journalistieke werk en wat zijn de risico’s?
  • Waarnaar verwijzen blogs het meest? Niet binnen Nederland, maar internationaal wel: naar mainstream media. Bovenaan het lijstje van David Sifry – mede-oprichter van zoekmachinebedrijf Technorati – staan The New York Times, The Washington Post, Yahoo News, BBC, en The Guardian. Maar zo goed als blogs niet zonder msm kunnen, kunnen de grote media niet zonder blogs, lees ik via Poynter: ‘Blogs zijn mijn filter. Als er niet naar gelinkt wordt, is het waarschijnlijk de moeite van het lezen niet waard,” zegt Martin Geddes op zijn Telepocalyps.
  • Metro stopt in Nederland met zijn zaterdageditie, schrijft Adformatie Online. Dat is opvallend, omdat alle concurerenten, de betaalde dagbladen, het meer en meer van de zaterdag moeten hebben.