Tien geboden voor nieuws op internet

16 september 2005 Geen categorie 6

Wie is verantwoordelijk voor de bijdragen van lezers online? De krant, zegt Arjan Dasselaar op Planet Multimedia Blognote. De columnist zegt te hopen dat de Volkskrant en het AD “meer worden dan kritiekloze doorgeefluiken”. Want: “Krantenlezers verwachten filtering.”

Krantenlezers doen dat inderdaad. Maar internetlezers al veel minder. En dat wringt. In de krant is de krant verantwoordelijk voor de inhoud van ingezonden brieven. Dat blijkt uit alles; het is een onuitgesproken afspraak met de lezer. Als diezelfde krantenlezer op een krantensite komt, verwacht hij of zij inderdaad ook een vorm van “filtering”.

Maar als de bezoeker online nou eens geen krantenlezer is? Daar hebben we er helaas steeds meer van. Steeds meer nieuwe media consumenten zijn gewend aan websites, aan de cultuur van het net. Die hangt aan elkaar van een stuk of tien mores:
1. alles is gratis,
2. alles is kort (en als ik het lang wil hebben, ga ik zelf wel op zoek),
3. beeld – “plaatjes” – scoort,
4. alles is interactief (ik wil kunnen reageren),
5. tweaken is leuk (als ik een site zelf kan inrichten, graag!),
6. het laatste staat bovenaan (wat belangrijk is, maak ik zelf wel uit),
7. alles is snel (nieuws is geen nieuws meer als het niet on time is),
8. censuur/filters zijn niet slim (wat ik ergens van vind, maak ik zelf wel uit),
9. hoe witter hoe beter (een interface mag best op de eerste Google lijken, al kan die trend morgen voorbij zijn),
10. internet is van mij (en niet van de mediaconcerns).

Let wel: ik zeg niet dat ik dit allemaal ook vind (al voel ik me bij veel van die mores thuis). Maar ik geloof wel dat ze samen ongeveer het succes of de mislukking van een krantensite op internet bepalen. Wie ze negeert, zal nooit aansluiting krijgen bij de generatie van jongere lezers (bijna iedereen onder de 40).

Daarom: wat de Volkskrant doet met bloggers, zal misschien niet onmiddellijk leiden tot heel veel nieuwe inkomsten, maar op termijn levert het ze in elk geval “nieuwe relaties” op met lezers die de krant niet meer lezen.

Reacties zijn gesloten.