Blogs: hoe ranziger hoe groter

11 oktober 2005 Geen categorie 1

Een op de drie topblogs in de wereld verdient geen stuiver. Volgens onderzoek van Ads On Blogs heeft 35% van de 500 meest bekeken blogs (bovenaan: The Drudge Report) geen enkele vorm van inkomsten. Geen advertenties, geen donaties, niets. Volgens de site worden de non-verdieners ofwel gemaakt door liefhebbers, ofwel door pr-bedrijven. Hoe zit dat bij ons?

(Terzijde: CNet heeft net een lijst van de 100 beste – dus niet populairste – blogs gepubliceerd)

In Nederland worden verschillende lijstjes gehanteerd. Dutchcowboys publiceerde recent de top-20 van onderzoeksbureau Multiscope, maar op die lijst valt wel wat af te dingen, zoals Mediafact doet. Je kunt een verzamelsite als web-log moeilijk vergelijk met een typische blog als geenstijl.

Overigens staan er op geenstijl advertenties, net als op fok, flabber, volkomenkut, jaggle, drijfzand, retecool, badmutsen (sekssites als adverteerders), bicat, georgina verbaan, en rick van velthuysen.

Geen advertenties staan er op bieslog, hersenscheet en cobus (al lonken die wel naar adverteerders), mijnkopthee en jan marijnissen.

Op bovenstaande lijst ontbreken volgens Mediafact trouwens populaire blogs als kladblog, mediafact, adam curry en hyped. Die hebben allevier adverteerders of sponsors.

Conclusie? Hoe ranziger de shockblog, hoe groter het bereik. En: het maakt de verkopers van ringtones en belminuten niet geweldig veel uit hoe ze een publiek van jongeren bereiken, zolang er maar bereik is. En ten derde: de best bekeken weblogs van Nederland verdienen wel degelijk iets met advertenties of sponsordeals, maar dat zegt natuurlijk nog niets over de top-500 (zoals die uit het Britse onderzoek).

Reacties zijn gesloten.