Blogs worden mainstream media

3 november 2005 Geen categorie 3

Peter Olsthoorn zei het al: de blog-hype nadert zijn hoogtepunt. Zijn observatie, vorige week in Leiden: Ik ben langzaamaan moe van steeds meer blogs. Misschien baseerde Olsthoorn zich op dezelfde bron als blogger Nicholas Carr van Rough Type. Volgens Carr beginnen lezers hun lijstjes met favoriete rss-feeds in te korten. Ze worden selectiever.

Daarmee, zegt Carr, begint de blogosphere zich te ontwikkelen als de tijdschriftenmarkt, als mainstream media. Afgezien van de miljoenen dagboekblogs die geen enkele journalistieke of media-ambitie hebben, gaan blogs zich gedragen als tijdschriften. Via hun feeds vechten ze om de aandacht van consumenten. Een klein aantal high-traffic blogs zal de vele kleinere blogs in de marge drukken.

Daarmee is de droom van blogs als democratische media voorbij, stelt Carr vast. Blogs worden hierarchischer en meer rigide. En rss – een democratisch tooltje, dachten we – draagt bij aan die trend.

Reacties zijn gesloten.