Waarom VNU zijn kranten verkocht

3 november 2005 Geen categorie 0

Ongeveer tien jaar geleden verkocht de Texaanse uitgever Harte-Hanks zijn dagbladen. De kranten waren waardevol, maar de vooruitzichten leken onaantrekkelijk. Harte-Hanks ging in direct-mail en doet het nu, schrijft journalist en onderzoeker Ben Compaine, stukken beter, al was het maar omdat in de VS meer reclamegelden worden besteed aan direct-mail dan in dagbladen.

(En ondertussen wordt bekend dat het Amerikaanse concern Knight-Ridder, uitgever van 32 grote dagbladen, in de verkoop moet, schrijft Steve Outing op Poynter.)

Zes jaar geleden verkocht VNU zijn dagbladen aan Wegener en De Telegraaf. Het Haarlemse uitgeefbedrijf deed dat vanuit dezelfde veronderstelling als Harte-Hanks: kranten zijn over hun top. Maar er is een verschil. De Amerikanen verkochten hun dagbladen voordat ze wisten dat internet eraan zat te komen, terwijl VNU zijn stap zette in het volle besef dat internet bestond.

Bereik Amerikaanse kranten
Beide uitgevers moeten hebben gekeken naar demografische ontwikkelingen en mediaconsumptie. Compaine – bekend van de site Who owns the media over media-eigenaarschap – verwijst naar een heldere infographic van de Amerikaanse markt, waaruit blijkt dat nieuwe generaties steeds minder kranten lezen. Harte-Hanks heeft het kennelijk goed gedaan, maar of dat ook voor VNU geldt is de vraag. Het concern heeft aan marktwaarde ingeboet (waarbij je uiteraard niet weet of dat anders zou zijn geweest als het de dagbladen had gehouden).