Over wantrouwen en oplages

8 november 2005 Geen categorie 3

De oplage van The New York Times staat onder druk en dat heeft alles te maken met gerommel met onduidelijke bronnen in de affaire rond sterverslaggeefster Judith Miller, schrijft de op een na beste krant van de VS, de Washington Post.

Dan Gillmor signaleert dat niet alleen The New York Times in de problemen zit, maar dat de gemiddelde oplage van Amerikaanse kranten het laatste half jaar met 2,6 procent is gedaald. Gillmor maakt zich zorgen over de omzetten en het wantrouwen jegens de pers.

Hoewel ik Gillmors zorg deel, en beide trends beslist ook in Nederland te signaleren zijn, moet je je afvragen of er een oorzakelijk verband is tussen het dalende vertrouwen en de dalende oplages, en vooral: welk oorzakelijk verband.

In de VS zullen lezers van The New York Times afhaken vanwege de rel rond Miller. De krant zal er in de losse verkoop last van hebben. In Nederland zeggen abonnees hun krant niet op omdat ze de media wantrouwen; wij kennen geen grote affaires die ons zo ingrijpend schaden.

Ons probleem is dat niet-abonnees, niet-lezers dus, niet eens overwegen een reguliere krant te kopen of zich daarop te abonneren, omdat ze die krant ongezien wantrouwen, zonder hem te kennen. Ik weet niet goed wat erger is, de Amerikaanse rel of het Hollandse vooroordeel.

Reacties zijn gesloten.