Registratie bij kranten raakt uit

schrijver en journalist

Steeds meer kranten slopen het registratiehek weer uit hun website. Het werkt niet, althans levert niet op wat men ervan verwachtte. Bijvoorbeeld The Houston Chronicle – tiende krant van de VS -stopt er weer mee, aldus de Locale Onliner, een site over regionale media.

Registratie was tegen het einde van de internethype de strategie waarmee kranten hoopten inkomsten uit hun gratis nieuws te halen. Dat waren indirecte inkomsten: gegevens van gebruikers konden interessant zijn voor adverteerders.

Minstens even belangrijk was het idee dat registratie de bezoeker in elk geval het gevoel gaf dat het nieuws niet helemaal gratis was. Hij moest er iets voor doen, quid pro quo. Dat moest de “waardebeleving” van “het product nieuws” ondersteunen.

Maar sinds de opkomst van weblogs ligt dat anders. Bloggers en lezers van blogs hebben een hekel aan registratiehekken. De blogosphere bestaat uit verwijzingen over en weer en naar traditionele media. Wie daarvan wil profiteren, moet zijn hek weghalen.

Overigens is er een verschil tussen hele grote kranten als The New York Times, die zo gewild zijn dat ze wel baat hebben bij registratie, en locale kranten, waarvoor dat niet geldt. Mijn krant, Dagblad van het Noorden, volgt die laatste lijn.

Reacties zijn gesloten.