Uit en In in 2006 (en daarna)

23 december 2005 Geen categorie 0

Komend jaar wordt het jaar van de waarheid voor web 2.0. Onder connaisseurs is het paradigma – voor minder doen ze het niet, die lui – natuurlijk al doorgebroken, maar het grote publiek heeft nog geen benul. Reken er toch maar niet op dat ‘social software’ nog verdwijnt, schrijft Frank Janssen in een prima stuk op Frankwatching, dat ingaat op de hype-list van het onderzoeksbureau Gartner.

(Met update van 23.12 en 24.12)
Frank Janssen schrijft over marketing in de brede zin. Hier gaat het over media in de ruime zin. Waardoor we toch deels met hetzelfde bezig zijn: welke trends zullen in 2006 doorbreken, en welke zullen worden bijgezet in het museum van moderne misverstanden (MMM). Ik zal in dit stuk proberen een overzichtje bij te houden.

Eerste bron (met dank aan Frankwatching): de blog Predicts 2006, van Gartner-analist Mark Raskino. Komt met aardige voorspellingen voor de komende jaren. Zo zullen, denkt hij, 10 procent van alle bedrijven in 2008 van hun personeel eisen dat ze een eigen laptop meenemen naar het werk. Dat zal niet gekker zijn dan het dragen van een fatsoenlijk jasje.

Update 18.12.2005: Komend jaar wordt het jaar van de mobiele toepassingen. Aldus Hans Stam, een van de columnisten op Frankwatching. Hij attendeert vooral op de move van Google dat bezig is zijn gewone zoekfunctie naar WAP te zetten, maar ook al de online satellietkaart Google Local, voorheen Google Maps, naar mobiel heeft gebracht.

Meer voorspellingen bij Nicholas Carr van Rough Type: komend jaar zal een gratis online game doorbreken die wordt betaald uit reclame en product placement.

Mijn eigen mediavoorspellingen:

  • * onder aanvoering van Wegener gaat meer dan de helft van de kranten in Nederland voor het eind van 2006 over op het tabloidformaat
  • * rond de WK Voetbal breken er stakingen uit bij de publieke omroep als duidelijk wordt hoe ingrijpend de aangekondigde bezuinigingen zijn
  • * Google manifesteert zich op de Nederlandse lokale markt ten koste van oude succesverhalen als Ilse Media
  • * oude media – msm – ontfermen zich over web 2.0, niet omdat ze het leuk vinden maar omdat ze geen keus hebben
  • * in Amsterdam opent in november 2006 het Museum voor Moderne Misverstanden
  • * de Britannica overweegt even over te gaan op het wiki-model, zoals Wikipedia eerder overwoog over te gaan op redactie door deskundigen