AD legt freelancers aan de ketting

31 december 2005 Geen categorie 0

Het AD heeft nieuwe, multimediale contracten voor zijn freelancers waarmee niet elke letterknecht blij zal zijn. Zo eist het AD volgens een goed ingevoerde bron dat freelancers, als ze hun bijdragen bundelen tot een boek, het AD-logo op de cover zetten. Verder stemmen freelancers ermee in dat hun tronie kan worden gebruikt voor reclamecampagnes van de krant.

Artikel 2.4 van de freelancers-overeenkomst: ‘Freelance Journalist houdt tevens de exclusieve rechten om de bijdragen te bundelen en in boekvorm te doen uitgeven. Hierbij is wel duidelijke bronvermelding (met logo AD) op de cover vereist.’
Tikje hilarisch is ook 2.6: “De freelance journalist verleent () minimaal drie keer per jaar medewerking aan de reclamecampagne van de Uitgever. () De Uitgever kan gebruik maken van afbeeldingen van de Freelance Journalist () zonder “hiervoor portretrecht te hoeven afdragen.”

Dat het AD digitale en andere dan de meest voor de hand liggende rechten vastlegt, is overigens nieuw noch verbazingwekkend. Onder dagbladen is het al jaren usance met name de rechten voor digitaal hergebruik van freelancers af te kopen, tegen een al dan niet meer dan symbolische vergoeding.

De stap die het AD doet, past in het nadenken over de krant als meer dan een krant, dat wil zeggen: als multimediaal en multiplatform informatiemerk, of iets dergelijks. Wat niet wegneemt dat een freelancer even zal moeten wennen aan een AD-logo op zijn boek, of zijn gezicht in een AD-campagne.