E-papers en tijdschriften in de lift

Verrassingen in de oplagecijfers van HOI (Het Oplage Instituut). De publiekstijdschriften zagen hun oplage met een procent stijgen – al vraag je je af welk deel daarvan beklijft, gegeven het krankzinnig hoge tempo waarin nieuwe bladen in de markt worden gezet. En ook opmerkelijk: kranten verliezen oplage, maar bereiken meer ‘klanten’ doordat hun pdf-abonnementen het goed doen.

De kernoplage van NRC en de Volkskrant daalde met 1,9, resp 2,8 procent (derde kwartaal 2005 vergeleken met Q3 2004). Die van Trouw groeide met 1,2 procent, klaarblijkelijk dankzij de overgang op tabloid-formaat. Veel van het bereikverlies wordt goedgemaakt door de e-papers, kranten op pdf-formaat die zo geprijsd zijn dat de uitgever er evenveel aan overhoudt als een papieren kranten (de lagere inkomsten per abonnement worden goedgemaakt doordat er geen kosten voor verspreiding zijn).

De Volkskrant heeft na iets meer dan een jaar 10.000 abonnees voor de e-paper, NRC heeft er 4.000. De zaterdagabonnementen, steevast “weekendabonnementen” genoemd, winnen ook: “Zo heeft NRC Handelsblad in het derde kwartaal al 26.000 weekendabonnementen (vrijdag en zaterdag), een verdubbeling in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2004 (12.500). Het aantal deelabonnementen van de Volkskrant is van 3.400 naar 10.000 gegroeid.”

Reacties zijn gesloten.