Knight Ridder: veel krant voor onrustbarend weinig

19 maart 2006 Geen categorie 0

Gary Pruitt kocht afgelopen week veel krant voor weinig. Pruitt vindt dat zorgelijk. Als topman van het Amerikaanse McClatchy betaalde hij zo weinig voor het legendarische krantenconcern Knight Ridder omdat niemand nog in kranten lijkt te geloven. Pruitt heeft nog wel vertrouwen in kranten, dat wil zeggen: in kranten die in staat zijn zichzelf opnieuw uit te vinden als multimediabedrijven.

Dat laatste maakt het verschil. Pruitt zelf legt het uit in een opiniestuk in The Wall Street Journal. Hij zet zich af tegen de doemdenkers die al dertig jaar de dood van kranten voorspellen en daarmee doorgaan omdat ze – zoals een cartoon ooit liet zien – er nu niet meer mee kunnen stoppen zonder hun geloofwaardigheid te verliezen.

Het is niet niks om de nieuwe eigenaar te zijn van Knight Ridder, het op een na grootste krantenconcern in de VS met 32 dagbladen (zie The New York Times). Het Californische McClatchy kocht het voor 4,5 miljard dollar en zette meteen twaalf titels in de verkoop om een aanvaring met de kartelautoriteiten voor te zijn. Een van de kranten die verkocht moet worden is de San Jose Mercury News, die als geen ander vanuit Silicon Valley opkomst en ondergang van de internethype beschreef.

Wat opvalt is dat Pruitts geloof in kranten een voorwaardelijk geloof is. Zeker, hij ziet lezers afhaken en voelt de concurrentie van nieuwe mediabedrijven als Google. Pruitt: “But in each of the communities where we compete, almost every newspaper has the largest news staff, largest sales force, biggest audience and greatest share of advertising in its market. Whether it’s on the Internet or off the presses, we are capturing that business.”

Krantenbedrijven zijn geen stervende industrie, zegt Pruitt: “But of course our products have changed as we have all been forced to adapt. Today’s daily newspaper is the engine driving a multimedia company that includes popular Web sites, foreign language publications, direct marketing initiatives and much more. Replacing the notion of “readers” with “audiences,” we’re fast becoming multi-platform, 24/7 news companies — and it’s working.”