Google is het grootste mediabedrijf in de wereld – als het een mediabedrijf is

PopUp zou geen boek over oude en nieuwe media zijn zonder een hoofdstuk over Google en Googlelikes (Google-achtigen). Met een beurswaarde van meer dan 100 miljard dollar is het pas acht jaar oude bedrijf meer waard dan Time Warner, en waarschijnlijk ook meer dan Time Warner en Bertelsmann – de twee grootste traditionele mediabedrijven in de wereld – bij elkaar opgeteld. Maar is Google wel een mediabedrijf?

Wel als het erom gaat dat Google mediaconsumenten bedient met content en advertenties. Niet als het produceren van originele content het voornaamste criterium is. Dit raakt aan de eerste en mogelijk voor PopUp belangrijkste karakteristiek van Google: dat het parasiteert op content van anderen, dat het ondenkbaar zou zijn zonder het primaire, originele, authentieke en vaak creatieve werk van derden.

Tweede karakteristiek: Google is het voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van collectieve intelligentie. Het grote verschil tussen Google en andere zoekbedrijven is dat de oprichters Larry Page en Sergey Brin in 1996 besloten slim gebruik te maken van de “kennis” die op internet aanwezig is: de relevantie van een website wordt bepaald door het aantal verwijzingen naar die site, door de kwaliteit van de verwijzers, en door de complete inhoud van een webpagina, inclusief de layout.

Over die twee karakteristieken gaat het hoofdstuk over Google. De dreiging die ervan uitgaat versus de bijdrage die het levert. Werktitel: Do No Evil.