Wat is het nieuws van morgen?

Frank Janssen, misschien wel de beste blogger van Nederland, laat zien hoe je het nieuwe Google Trends kunt gebruiken. Kind kan was doen. Tik Verdonk en Rutte in bij www.google.com/trends (gescheiden door een komma) en je ziet hoe de minister het wint van de andere beoogd lijsttrekker. Tik Volkskrant, Telegraaf, NRC en GeenStijl in, en je zult zien hoe populair het weblog is.

Janssen is een marketingspecialist voor wie Google Trends vooral een leuke tool is om de populariteit van commerciele producten te vergelijken. Voor nieuworganisaties zie ik echter ook toepassingen. Zonder ook maar een seconde te willen suggereren dat Google Trends te serieus moet worden genomen, kan het misschien een handig hulpmiddel zijn bij de keuze van nieuwsonderwerpen.

Uiteraard is het gewoon een andere vorm van interactie. De vinger aan de pols van de samenleving – je hoeft niet te volstaan met het lezen van CBS-statistieken en trendrapportages van peperdure Trendbox-achtige organisaties. Tikje link is het ook: als je je nieuwskeuze geheel laat bepalen door waar op internet naar wordt gezocht, maak je als krant in het beste geval een slap aftreksel van The Sun.

Toch. Bij de Seattle Post Intelligencer, niet de lulligste krant van de Verenigde Staten, worden de onderwerpen van de opiniepagina van morgen vanochtend al op de website besproken met de lezers. Hun visie en hun voorkeuren worden verwerkt in de artikelen die in de loop van de dag worden geschreven. Niks mis mee, lijkt me.