Ethiek in de journalistiek, tien jaar later

Jan Greven was nog hoofdredacteur van Trouw en Max Snijders nog hoogleraar aan de Rijksuniversiteit in Groningen toen zij samen met Jose van Dijck en Gerard Schuijt in 1995 een boekje maakten over ethiek in de journalistiek. Dat was nodig, toen, zo’n boekje. Want mediaconcerns werden steeds groter, de commercie rukte op, infotainment werd populair en computers deden vreemde dingen met databestanden. Hoe is dat nu?

Het boekje herlezend dringt zich de gedachte op dat de vele waarschuwende worden van het kwartet nauwelijks effect hebben gehad. De commercie is verder opgerukt (PCM werd overgenomen door Engelsen, de publieke omroep is verder in de verdediging). Het publiek lijkt infotainment een prima mix te vinden, met al die andere grensoverschrijdende genres tussen informatie en amusement, tussen feit en fictie in.

En het net heeft wat er verder nog vastlag in de verhouding tussen media en publiek aan het schuiven gebracht. Het is misschien aardig de noties van 1995 stuk voor stuk te bespreken op deze plaats. Ik zal dat de komende dagen doen. Wie mee wil doen… reageren mag.