Generatie (E=MC2)

Nieuw: Generatie Einstein. Volgens Emerce de term die door twee boekschrijvende marktonderzoekers, Jeroen Boschma en Inze Groen, is bedacht voor de generatie die nu tussen de 12 en de 18 is. Ook wel de internetgeneratie genoemd, of de MSN-generatie, of – door mij – de Yahoo-generatie.

Het is een aardig label. De naam blijft hangen, terwijl natuurlijk niemand onmiddellijk snapt waarom je een generatie zou moeten vernoemen naar een wetenschapper die even beroemd als onbekend is. Vraag de gemiddelde 17-jarige wie Albert E. was, wat zijn belangrijkste ontdekking was, en waarom.

Op Emerce Minutes staan zeven eigenschappen van de Generatie Einstein. Mediasmart. Marketing-savvy. Connected. Gadget-lovers. Topic-driven. Interactief. Authentiek. De etiketten heb ik, op de eerste na, maar even bedacht voor de omschrijvingen die Emerce aan het boek heeft ontleend.

Het is een aardige samenvatting zonder echte verrassingen. Natuurlijk is de generatie die met internet opgroeide mediasmart: er is zoveel media dat je wel moet. En waar zoveel merken zoveel moeite doen om tegen beter weten in iets van loyaliteit teweeg te brengen, mag je aannemen dat hun doelwit het langzaam doorkrijgt dat ze doelwit is.

Verliefd op de tools waarmee ze communiceren – dat haalt je de koekoek. In te delen naar verticale marktsegmenten die zich niets aantrekken van plaats of tijd – het zal wel. Misschien is de mooiste nog de laatste: de hang naar authenticiteit. Ik heb het daar eerder over gehad, maar t blijft een worsteling. Dit is de samenvatting van Emerce:

Generatie Einstein heeft respect voor iedereen die zichzelf is, authentiek en oprecht met een ware eigen identiteit, niet gekopieerd, maar volstrekt zichzelf. Je hoeft het niet met zo’n persoon eens te zijn, je hoeft die persoon zelfs helemaal niet aardig te vinden, het belangrijkst is dat iemand echt is. Bedrijven moeten dan ook zichzelf blijven en niet jong of hip gaan doen.