SecondDeath.nl: een goudmijn?

5 november 2006 Geen categorie 1

Het bestond vast al voor 9/11, maar in mijn herinnering is het internetrouwen toen pas goed begonnen. Nu kennen we bij elke beroemde dode het ritueel van online medeleven. Korte quotes meestal. “Wat erg voor de familie.” “Rust zacht.” En zoals dat gaat op internet komt dan ook het moment waarop etterbakken en viagra-spammers zich ermee gaan bemoeien.

In The New York Times een verhaal over de problemen die sites als Legacy.com hebben met reacties die onsmakelijk zijn, ongepast of spijkerhard commercieel.

Dissing the dead, as these screeners call it, has become a costly and complicated problem for Legacy and other Web sites where people gather to mourn online. Legacy, which is now eight years old, carries a death notice or obituary for virtually all the roughly 2.4 million people who die each year, but few foresaw how nasty some of the postings to its guest books would be.

Nog veelzeggender zijn de reacties die dat allemaal niet zijn, maar wel volstrekt schaamteloos. “Ik kende hem goed, wat anderen ook van hem zeggen, voor mij was hij een zak.”

Uiteraard schonen rouwsites als Legacy.com hun reacties op, vooral als daar viagraspam terecht komt (wat me doet denken aan dat grapje van Bette Middler: “Here lies Ernie, stiff at last“). Columnist en blogger Nicholas Carr ziet er een geweldige uitdaging in:

You know what? I just thought of a great business idea for some savvy entrepreneur: Open a funeral parlor in Second Life, and call it Second Death. I’m telling you: It’ll be even bigger than MyDeathSpace.com.

Reacties zijn gesloten.