Het einde van het blote meisje komt het eerst

19 november 2006 Geen categorie 0

Upgraden of downgraden – het is een van de lastigste keuzes waarvoor veel kranten staan. Achtervolgd door dalende oplages en in de steek gelaten door nieuwe generaties nieuwsconsumenten staan ze op een tweesprong.

Ofwel verder populariseren – want aan de onderkant van de markt zitten de meeste mensen. Ofwel de diepte in – want aan de bovenkant zitten de mensen die nog wel geld willen betalen voor een krant.

Wijze lessen zijn er nauwelijks, want vrijwel alle betaalde kranten verliezen bereik. Maar het is allicht een veeg teken dat in Engeland de meest sensationele tabloids het meest in de problemen zitten.

Jeff Jarvis wijst op de 300.000 exemplaren die News of the World nu minder verkoopt dan een jaar geleden (en signaleert dat vreemd genoeg in de VS juist de tabloids als enige vooralsnog hun oplage op peil houden).

Op zijn blog verwijst Jarvis naar een stuk in The Independent. Ik citeer zijn citaat:

Why should the mass circulation papers be the ones suffering most? Aren’t their readers less likely to be migrating to the web? Young readers and newspapers tend to avoid each other, but this is probably more evident at the red-top end of the market. The diet of celebrity is available elsewhere; sport is better treated on the web; sex coverage, whether it is Page Three, kiss-and-tell or scandal in high places, seems tired. We either fail to be shocked or feel increasingly uncomfortable about press intrusion into private lives.