Het meeste gaat naar weinigen

The Long TailDe theorie van The Long Tail zegt dat massamarkten steeds meer competitie krijgen van vele kleine nichemarkten. Door internet wordt distributie van digitale producten vrijwel gratis. Aan schapruimte hebben ze bij Amazon geen gebrek. Maar daarmee is nog niet gezegd dat de adverteerders, van wie we verwachten dat ze de businessmodellen kloppend maken, ook hun weg weten te vinden in de lange staart van de media.

Chris Anderson, auteur van The Long Tail, verwijst naar een interessante post waarin wordt beweerd dat in de VS slechts eenderde van de reclamebestedingen die weglekken bij print media online weer bij diezelfde media terugkomen. De rest van het advertentiegeld gaat naar nieuwe grote partijen als Yahoor en Monster.com. Het gevolg:

The largest 50 Web companies are attracting 96% of the ad spending on line, according to Pricewaterhouse Coopers, with the majority going to AOL, Google, MSN and Yahoo. The hottest genre of Web advertising is 15 second commercials that run before on line videos on sites such as WebMD.

Mijn indruk is dat dat in Nederland niet anders is. De grote partijen, van Google tot Ilse en van De Telegraaf tot aan PCM, halen veruit de meeste advertentieeuro’s binnen. Belangrijkste uitzondering natuurlijk is het geld dat weliswaar bij Google binnenkomt, maar vervolgens wordt verdeeld over talloos vele kleine sites met AdLinks.