Google heeft geen seksappeal II

30 december 2006 Geen categorie 1

Foto: brandchannel.comGeen merk zo bekend als Google. De zoekmachine heeft een sterker merk dan Apple en is veel krachtiger dan Skype, Starbucks, Ikea, Nokia of Yahoo. Ongetwijfeld heeft Google bewonderaars die met gepast respect kijken naar de snelheid van de zoekmachine, de voortdurende innovaties en het onconventionele management (iedereen krijgt één dag in de week om leuke dingen te doen). Dat is sterk – maar niet lekker.

Googles winsten zijn sexy, net als de Boeing van de baas, maar de technologie is dat niet. De iPod is het wel; Apple heeft er zijn huidige reputatie aan te danken. Apple heeft een volstrekt heldere boodschap, net als Skype (gratis bellen!) en Ikea (bijna gratis meubels). Apple heeft fans die elkaar voortdurend ongevraagd bevestigen in de overtuiging dat Apple ‘hot’ is.

Larry met vriendin Lucy Southworth, foto: Brajehswar - CCGoogle heeft Larry Page en PageRank. Larry is allesbehalve charismatisch, een vriendelijke nerd van even in de dertig. Hij is de snotneus die PageRank bedacht, min of meer per ongeluk zoals dat nu eenmaal gaat met alle grote ontdekkingen. Dankzij PageRank diept Google binnen tienden van seconden een relevant antwoord op na zelfs de allerdomste vraag. Dat is knap, maar even sexy als een putdeksel.

Google zit in dezelfde categorie, qua seksappeal, als kernfusie, de relativiteitstheorie en quantummechanica. Indrukwekkend maar niet uit te leggen, en daardoor niet goed aan de man te brengen. Althans niet zo goed als lekkere merken, als Apple, Apollo-ruimtevluchten of Bang & Olufsen. Met Google, bedoel ik maar, versier je geen vriendinnetje.

Tegelijkertijd is Google het icoon en de sleutelbewaarder van wat we misschien de derde digitale revolutie moeten noemen. Als de eerste ons de personal computer bracht, en de tweede ons in staat stelde ons hyper-ik op internet te manifesteren, moet die derde omwenteling de potentie van het netwerk aan het licht brengen. Want dat is Google: het filter op de macht van de massa, de lens op de intelligentie van de massa.

(Om de verwarring niet nodeloos groot te maken laat ik elke vergelijking met web 2.0 nu maar buiten beschouwing; anders wordt het genummer wel erg ingewikkeld. Wat niet wil zeggen dat ik geen grote verwachtingen heb van web 3.0, ofwel het semantisch web van Tim Berners-Lee.)

Reacties zijn gesloten.