The Guardian scoort met open blogs

Neil McIntosh is hoofd journalistieke ontwikkeling bij The Guardian Unlimited, de grootste krantensite in het Verenigd Koninkrijk en zonder enige twijfel een van de beste nieuwssites in de wereld. McIntosh is daarmee verantwoordelijk voor Comment is Free, de blogsectie van The Guardian die zich nadrukkelijk van bijna alle andere krantensites onderscheidt doordat lezers er ongemodereerd op kunnen reageren.

In een post op zijn eigen blog vertelt McIntosh dat 2006 in Engeland het jaar van de blogs was. De blogsectie van The Guardian schoot omhoog van 1,2 miljoen pageviews in december 2005 naar 7,1 miljoen in juli 2006. Maar belangrijker dan die rauwe kijkcijfers zijn de statistieken van Technorati: hoeveel inkomende links verwijzen naar jouw site (MediaBlog: 46 links van 25 verschillende sites).

Technorati records more inbound links to Guardian blogs in the last 180 days than to any of our UK rivals – Comment is free, by itself, gets more links from the blogosphere (12,027 at time of posting) than the Times, Telegraph and BBC blogs combined (a total of 11,552 at the time of posting). Our other blogs do even better (17,128 links).

McIntosh verwacht overigens dat de huidige krantenblogs binnen twee jaar al weer ouderwets zullen zijn. Het is behelpen, met blogs, als je ziet dat de lezers niet alleen commentaar willen leveren maar op sites als Digg en Newsvine zelf willen bepalen wat nieuws is. Daar hebben ze ons, journalisten, niet meer per se voor nodig.

All this presents a huge challenge, and opportunity, for journalists. It’s difficult for us to accept we might create sites that are only tangentially about our journalism. It’s even harder to admit that, fanned by the viral winds that sweep the net, those conversations might be much more popular than the other things we produce, and start replacing them. We can mutter about the importance of what we do; of trust, and impartiality, and double sourcing and accountability. But the audience’s attention is already drifting. Our readers’ conversations don’t – op-ed columnists beware – even need our initial spark to set the chat off, although if we do well we can still provide it.