Ik wil alleen maar zwemmen

12 januari 2007 Geen categorie 1

Deun van Spinvis. Regeltje dat blijft hangen, aan je hersenkwabben plakt. Ik wil alleen maar zwemmen. Het doet me denken aan het tijdschrift dat ik eigenlijk dagelijks wil lezen, een online blad met het beste van de bloggers en columnisten die ik dagelijks volg, aangevuld met kort nieuws over mijn vakgebied (dat ik nu maar even samenvat als media&samenleving), en tenslotte licht gekruid met wat algemeen nieuws (‘formatie vordert’, ‘storm op komst’, ‘Amerikanen terug in Somalie’) en wat amusement (gadgets, spelletjes).

Dat tijdschrift bestaat natuurlijk al. De columns lopen binnen in een rss-reader, die ik trouw een paar keer per dag openklap. Dat is al beter dan al die blogs aflopen, maar toch ook nog een gebrekkige manier van browsen. Ik wil sneller overzicht, en vooral meer geholpen worden bij het zoeken naar de juiste bronnen. Van de bloggers die ik lees, zou ik willen weten wie zij lezen, en waarom. En van hun lezers, mensen zoals ik, zou ik willen weten wie zij nog meer de moeite waard vinden.

Dat klinkt al een beetje als een del.icio.us of een andere social software site, nietwaar. Misschien wel, maar bij de web 2.0 sites die ik ken – tips graag hieronder – speelt selectie door een redactie geen enkele rol (het idee alleen al…), terwijl ik eigenlijk op zoek ben naar een ouderwetse index, zoiets als pagina.nl of het vroege Yahoo. En dan uiteraard niet alleen voor columns over media, maar over alles.

[Update, 13.1.2007] Veel van wat ik wil, zit in Technorati. Die zoekmachine (scant nu 55 miljoen blogs) stelt je in staat je aan te melden als blogger, en je favorieten op te geven (waarvan dan de laatste posts worden getoond in je homepage bij Technorati). Bovendien kun je bij elke blog zien wie die blog bij zijn favorieten heeft staan.

Een paar testjes. MediaBlog (dit blog dus) heeft als ranking 144.558, omdat MediaBlog 44 keer wordt gelinkd door 25 andere bloggers. Twee andere Technorati-leden hebben MediaBlog bij hun favorieten staan, Zappateer en Peter Mec. De eerste heeft nauwelijks werk gemaakt van zijn favorieten (twee), maar Mec heeft er 81.

Op Technorati kan ik meteen doorklikken naar de 81 favorieten van Peter Mec. Hij blijkt te schrijven over web 2.0 software en audiovisuele convergentie (of het maar even te kort samen te vatten); beide terreinen vind ik interessant. Maar helpen zijn bookmarks? Een beetje. Peter Mec heeft ze niet geordend, en er is geen snelle manier om te beoordelen wat wel en niet de moeite waard is. Maar ik haal er wel weer een blogger uit die ik wil volgen.

Andere test. Neem een bekende blogger. Mijn favoriet: Rough Type van Nick Carr. Die blijkt dus geen lid van Technorati, waardoor het systeem stuk loopt (ik kan m althans niet zo snel vinden). Andere favoriet: Jeff Jarvis, mediaprof in de VS. Idem. Of Steve Outing. Idem. Dat is drie keer mis. Maar gelukkig vind ik Scott Rosenberg van Salon wel snel.

Rosenberg staat 18.521 op de lijst van Technorati (676 links van 178 blogs). Maar ook deze topblogger wordt maar door vier andere favorieten, onder wie deze, genoemd.

Ik bedoel maar: met Technorati kan ik wel een beetje zwemmen, maar toch vooral op het droge.

[Update 14.1.2007] Misschien moet wat ik wil een plugin voor WordPress zijn, voor het bloggereedschap waarmee deze site en veel andere blogs zijn gemaakt. Stel je een blogroll voor – een lijstje met favoriete blogs, nu op deze site niet meer te zien – dat niet alleen namen en url’s bevat, maar veel meer relevante informatie.

De blogroll 2.0 moet uiteraard de koppen van de laatste paar posts kunnen tonen. Maar ik wil ook wel typische Technorati-info zien: welke andere bloggers linken naar de bloggers op mijn blogroll, naar welke andere bloggers (al dan niet op mijn blogroll) linken de bloggers op mijn blogroll, wat zijn de favoriete blogs van de bloggers op mijn blogroll, van welke andere bloggers zijn de bloggers op mijn blogroll een favoriet.

Deze vier sub-lijsten van mijn lijst hebben elk hun eigen parameters: de aantallen links en favorieten, over een langere periode of juist recent, de positie op de Technorati-ranglijst, het aantal bezoekers dat op enig moment die site bezoekt.

Met deze informatie kun je op twee manieren mijn blogroll meerwaarde geven. In de eerste plaats kun je op zoek gaan naar verbanden (links) binnen de vijf lijsten met blogs die ik zo heb gegenereerd. In de tweede plaats kun je een tweede ring aan de vijf lijsten leggen: van elke genoemde blog kun je weer op zoek naar links en favorieten (geloof ik…).

En dan heb ik het nog helemaal niet gehad over tagging. Ik kan me goed voorstellen dat tags in dit systeem een rol spelen. Maar ik zou dieper in tags moeten duiken om er iets verstandigs over te zeggen. Overigens vermoed ik wel dat binnen Technorati van alles te halen is: het is een systeem met open API’s, wat betekent dat je de database een behoorlijk eind kunt bevragen.

[Update 17.1.07] Kijk hier voor een artikel van John Battelle, auteur van The Search, het beste boek over Google. Battelle formuleert sterk wat er mis is met blogs en constateert terecht dat alle informatie waarmee ze beter kunnen worden, beschikbaar is op het net. Wanneer begint een van de grote bedrijven het ding te bouwen dat we willen hebben. Of moeten we het echt allemaal zelf doen??

Losse suggesties:
een WP-plugin die Landing Sites heet: zie artikel
MyBlogLog.com

Reacties zijn gesloten.