Met de Nederlandse media gaat het beter dan ooit

Jaar na jaar verdwijnen er alleen maar kranten en tijdschriften. In ineens, binnen een lang weekend, komen er een opinieblad en een dagblad bij, terwijl ook het meest succesvolle Nederlandse tv-productiebedrijf, het jammerlijk aan Spaanse telecomboeren verkochte Endemol, weer terug in Nederlandse handen komt, althans gedeeltelijk: John de Mol zou zijn oude bedrijf samen met Disney over willen nemen van Telefonica.

Het gaat met de Hollandse media beter dan ooit, nou ja, beter dan in een jaar of tien. Ik kan me niet meer heugen dat er een hele nieuwe Nederlandse krant of een heel nieuw opinietijdschrift bij kwam. NRC Next is een spin-off, een hele interessante, verfrissende, briljant gemaakte spin-off, maar toch. En het nieuwe AD is een nieuwe krant die gebouwd is op de verarmde resten van eens illustere voorgangers. Geen nieuw dagblad.

Waren de laatste nieuwe kranten niet Metro en Spits? Komt het Dagblad van Almere (al geruime tijd ter ziele) in aanmerking. Of diens gratis opvolger, Almere Vandaag (maar dat verschijnt maar vier keer per week). Of is De Pers, dat (of zeggen we voortaan: die) morgen voor het eerst verschijnt, echt de eerste fonkelnieuwe dagelijks verschijnende krant sinds pakweg de Tweede Wereldoorlog?

Hetzelfde geldt voor Opinio, het blad van oud-Trouw-redacteur Jaffe Vink. Ik kan me makkelijker tijdschriften voor de geest halen die verdwenen zijn (De Tijd, Elseviers Weekblad, Hervormd Nederland) dan dat me te binnen wil schieten wat het laatste echt nieuwe opinieweekblad is geweest.

Reacties zijn gesloten.