Cijfers KPMG: je leest wat je lezen wilt

27 februari 2007 Geen categorie 2

Nieuw onderzoek van KPMG laat zien dat Nederlanders de krant als bron van informatie belangrijker vinden dan internet. Ze zijn daarin “ouderwetser” dan Amerikanen of Spanjaarden, aldus het onderzoek. Prachtig, denk je. Met internet loopt het zo’n vaart niet, de krant gaat niet dood, en dat die Amerikanen te stom zijn om voor de duvel te dansen wisten we ook al.

Zo zit het dus niet. Het persbericht van KPMG is verdraaid weinig specifiek. Het laat de cijfers over de verschillende leeftijdsgroepen niet goed naast elkaar zien. Het geeft geen beeld van de ontwikkeling in mediagebruik (daalt het vertrouwen nu wel of niet?). En het laat voor de Nederlandse situatie dus ook niet zien wat de invloed is van gratis kranten op het mediagebruik.

Met zo’n KPMG-onderzoek, althans met het persbericht op de site van KPMG, kun je dus niet zoveel. In het beste geval lees je erin wat je lezen wilt. Het bevestigt, het sust, het kalmeert. Terwijl longitudinaal onderzoek naar mediaconsumptie laat zien dat er wel degelijk grote en ernstige verschuivingen zijn. Jongeren lezen geen betaalde kranten meer, en gaan dat ook niet doen als ze ouder worden.

[Update]

Ik lees vanavond wat VillaMedia over het KPMG-onderzoek schrijft. De manier waarop VM kritiekloos en ronduit schaapachtig de bevindingen overneemt, is verbijsterend. Hoezo wereldwijd onderzoek?? Het is godbetert een onderzoek in vijf landen. We laten ons in slaap sussen door dit soort persberichten (ik sluit niet uit dat het onderzoek zelf beter is, maar wil het eerst zien).

Reacties zijn gesloten.