Kop Up, PopUp ligt in de winkel

Sinds gisteren ligt PopUp in de winkel, het boek dat ik samen met Mark Deuze de afgelopen anderhalf jaar schreef over de botsing tussen oude en nieuwe media. Mooi moment. En een beetje raar, geef ik toe: want een boek van 254 pagina’s met een kaft eromheen (Nee, er staan geen plaatjes in) is toch wel heel erg oude media, om niet te zeggen oude oude media.

In de PopUp-categorie van deze site hou ik bij wie er wat van vindt. Alle goede vragen komen dan langs. Verdwijnen kranten? Wat is de toekomst van radio? Zijn bloggers journalisten? Is burgerjournalistiek de toekomst? Wie gelooft de media nog? Mag je een amateurfilmpje van een moord op je dagbladsite zetten? Kun je geld verdienen met nieuwe media?

Het boek PopUp beantwoordt veel van die vragen, zo niet alle, zij het niet altijd met een ondubbelzinnig antwoord. Soms is een wedervraag nuttiger. Dat laatste speelt vooral in die situaties waarin de journalistiek vergeet een vraag te stellen. Goed voorbeeld is dat filmpje uit Scheveningen. Man wordt neergestoken op een dakje, strompelt weg, valt van het dakje, gaat dood.

GeenStijl en AD/HC hebben dat filmpje – gekuisd? ik weet het niet zeker – op hun site gezet. Andere media durfden dat niet aan of vonden het niet ethisch. Nu kun je je veel vragen stellen bij ethische, morele en esthetische kant van de zaak (privacy, goede smaak, veroordeling bij voorbaat, etc), maar een heel andere vraag zou deze kunnen zijn: hoe relevant is die afweging nog als het filmpje ook zonder jou overal te zien is?

Daarmee beweer ik niet per se dat je het filmpje moet plaatsen, want het omgekeerde is ook waar. Als het al overal te zien is, welke waarde heeft het dan nog als jij het als journalist ook nog laat zien? Het achterliggende vraagstuk is dit: welke waarde voeg je als journalist nog toe, hoe blijf je bij een gebeurtenis als deze van betekenis voor je lezer/kijker/luisteraar?

Door interpretatie, debat, dialoog, commentaar, exegese – denk ik. En als je daar het filmpje bij nodig hebt, verwijs je ernaar, met een heldere link (als in: “Ga voor het filmpje in zijn ruwe versie naar GeenStijl, voor een gekuiste versie naar AD/HC, en voor een versie met commentaar naar ons”). Tenzij je vindt dat je rol als medium is de feiten te laten zien, dan plaats je het filmpje zelf.

Reacties zijn gesloten.