PopUp aanvulling: de IKEA-logica

In PopUp schrijven Henk en ik over de verschillende logica’s in het creatieve werk van mediamakers zoals journalisten. Daarbij onderscheiden we een marktlogica aan de ene kant – volgens Freek de Jonge’s “Wiens Poen Men Pakt Diens Brood Men Bakt” – en een redactionele logica aan de andere – waarbij andere journalisten het enige serieuze referentiekader zijn voor toetsing van het journalistieke werk.
Daarbij voegen we een derde, nieuwere logica – eentje die gebaseerd is op wat Henry Jenkins (hoogleraar bij MIT) uitwerkt als een convergentie van de rollen van maker en gebruiker van media. Deze derde logice noemen wij ook wel de “IKEA-manier”, waarbij de journalist eerder bouwstenen, handleidingen en bewegende onderdelen beschikbaar stelt in plaats van zelf van hogerhand te beslissen what people need to know.
Wat ik daarbij in het boek door een stom verzuim heb nagelaten te melden, is dat ik de term “IKEA-manier” voor het eerste hoorde van een goed luisterende en meedenkende student tijdens een praatje dat ik in 2006 mocht verzorgen op de universiteit van Leiden. Onlangs wees hij me hierop en ik moet tot mijn oprechte spijt erkennen dat ik heb nagelaten hem in ons boek bij name te noemen als inspiratiebron voor deze analyse – terwijl ik dat wel al eerder deed op deze PopUp blog.
Dan toch maar – en ik hoop dat hij mijn excuses aanvaard – hierbij: de “IKEA-manier” als een derde instrumentele logica voor een nieuwe journalistiek werd voorgesteld door Wilberd van Gijzel, afgestudeerd student Journalistiek en Nieuwe Media te Leiden.

Reacties zijn gesloten.