Dodelijk dom

7 april 2007 Geen categorie 1

Nog zo’n meme die maar niet wil verdwijnen: bloggers zijn parasieten die het leven uit de krant zuigen en Google is de ergste piraat. Nu haalt Sam Zell, de Amerikaan die de Tribune Company – eigenaar van The Los Angeles Times – wil opkopen, er weer de pers mee. Slecht op de hoogte, verongelijkt en dodelijk dom, anders valt het niet te duiden.

De reactie van de nieuwbakken dagbladuitgever is simplistisch. Als Google ons nieuws niet mocht overnemen, zou Google geen miljarden aan advertentie-inkomsten wegvreten. Voor bloggers geldt iets soortgelijks: bloggen schrijven, luidt het veelgehoorde verwijt, alleen maar over wat ze in de krant lezen. Geen krant, geen bloggers.

De wens is de vader van de gedachte. Meer in het bijzonder: de wens dat die donkere wolk overdrijft, dat het niet echt is gebeurd, die oplagedaling, dan toenemend wantrouwen van nieuwe lezers jegens oude media, de economische malaise en massa-ontslagen. Journalisten en uitgevers steken, met andere woorden, de kop in het zand.

Google plaats geen advertenties rond Google News. Dat is een. Als Google het nieuws niet meer zou mogen aggregeren (koppen en intro’s bij elkaar zetten), zou dat bestaande nieuwssites onvoorstelbaar veel bezoek kosten, en daarmee inkomsten. Dat is twee. En het mediasavvy publiek zou andere wegen dan Google vinden om te krijgen wat het hebben wil: een gepersonaliseerd overzicht van het nieuws. Drie. 

[later meer]

Reacties zijn gesloten.