De Dag (en nu beweer ik niet meer dat kranten niet innoveren)

8 mei 2007 Geen categorie 1

Voorpagina van testkrantVandaag verschijnt de Dag. Je moet Dag zeggen, zonder lidwoord, maar mij lukt dat niet. Sommige kranten hebben een lidwoord, andere niet. De Pers wel, Metro niet, Spits ook niet. De Dag wel. Moeilijk te zeggen hoe het komt. Misschien heeft het iets te maken met kwaliteit; hoe hoger opgeleid de doelgroep, des te groter de kans op een lidwoord (nou ja…).

Ik ben wel nieuwsgierig naar de vierde gratis krant van Nederland. En nog nieuwsgieriger naar alle boardroomdrama’s die eraan vooraf zijn gegaan. Stel me voor hoe de top van KPN met de oud-top van PCM in de clinch lag, hoe de hoofdredacties van de PCM-kranten elkaar weer eens in de haren vlogen, en de hoogste controller maar bleef vragen wanneer die 50 miljoen nou wordt terugverdiend.

Las dat PCM en KPN beide 25 miljoen aan het avontuur besteden. Dat is redelijk veel geld, ook voor een concern als PCM (met een jaaromzet van dik 600 miljoen). Het doet me beseffen dat de Nederlandse krantenwereld inmiddels een flinke draai heeft gemaakt. Waar tot voor twee of drie jaar van innovatie geen sprake was, is inmiddels elke uitgever in beweging.

PCM heeft na Next dus (de) Dag in de markt gezet, en samen met Wegener van het Algemeen Dagblad en zeven regionale kranten AD Media gemaakt. Wegener zelf heeft zijn zeven regionale titels op tabloid gebracht. En de Telegraaf is een zondagkrant begonnen, terwijl wat minder zichtbaar volop wordt geinvesteerd in nieuwe-mediabedrijven rond het thema amusement.

Je kunt niet langer volhouden – zoals ik lang heb gedaan – dat krantenuitgevers niet kunnen innoveren. Ik beweerde dat onder verwijzing naar tien of twintig krankzinnig succesvolle net native startups van de afgelopen tien jaar (van Google tot MSN, van YouTube tot Marktplaats, van Hyves tot del.icio.us). Geen van die successen is bedacht door een klassieke uitgever.

Van de andere kant: als Nederlandse uitgevers innoveren, bedenken ze toch vooral productaanpassingen. Daar is niks mis mee, maar het is me nog wat voorzichtig. Je bedenkt een nichekrant (Next) naast een massakrant, een gratis krant naast betaalde kranten, een ander formaat, een extra verschijningsdag. Terwijl je je ook kunt voorstellen dat je al je verworvenheden los laat.

Denk bij dat laatste aan veel intensere interactie met lezers, aan journalistiek waarbij de massa werkelijk mee gaat doen. Niet dat dat per definitie moet of deugt (ik wil een volgend boek schrijven om die vraag te beantwoorden), maar het neigt wel naar radicale vernieuwing. Lees in dat verband Wikinomics, een bestseller over de enorme vernieuwing die uitgaat van massale online samenwerking.

Uiteraard is het juist dit aspect van Dag (gefeliciteerd Bob!) dat me het meest fascineert: hoe crossmediaal kun je zijn, wat zijn die talloze onvermoede mogelijkheden, en hoe gaan krant, site, tv en andere uitingen aanslaan bij het publiek?

 

Reacties zijn gesloten.