Bas Heijne: de vertrutting van de journalistiek is een crisis in de cultuur

Bas Heijne vindt dat de journalistiek vertrut. De NRC-columnist stelde zaterdag weer ‘s vast dat de politiek te veel op de man speelt, geholpen door een journalistiek die “in de ban is van de ideologie van het persoonlijke: niet alleen kleine, intieme dingen moeten op een herkenbare, invoelbare manier neergezet worden, ook het wereldnieuws”.

De uitbarsting van Heijne deint mee op een golf van kritiek op de lullificatie van het nieuws. Wat begon met het populariseren van serieuze media in de jaren negentig, heeft met het nieuwe internet van web 2.0 nieuwe dramatische vormen aangenomen, beweren auteurs als Andrew Keen.

Heijne beperkt zich – helaas – in zijn column tot de oude media, maar betrekt daar wel de nieuwe gratis kranten bij. Volgens hem zijn inmiddels ook serieuze opiniemakers bezweken voor de verleiding van de praatcultuur, terwijl de media – van “het nieuwe gratis formatkrantje Dag” tot aan het NOS Journaal ten prooi is aan vertrutting.

Lezers en kijkers worden aangesproken alsof ze Margriet-lezers uit 1955 zijn. Van pure ellende geeft Heijne dan de voorkeur aan Spits en Metro: “Tien keer liever de rauwe oppervlakkigheid van die stationsblaadjes dan de bedachte, ouwelijke zeikerigheid van de nieuwe journalistiek”.

Heijnes conclusie: “Het probleem is niet dat Paris Hilton nieuwswaardig wordt gevonden, het probleem is dat de rest van de wereld gereduceerd wordt tot het niveau van Paris Hilton. Dat is geen crisis in de journalistiek, [] dat is een crisis in de cultuur.”

Reacties zijn gesloten.