Hammersley doet het anders

26 juni 2007 Geen categorie 0

Goed stuk bij Emerce over Ben Hammersley, de Britse journalist die voor de BBC als nikkelen nelis de verkiezingen in Turkije verslaat. Hij nam een tv-ploeg mee, maar publiceert zijn verhalen ook via Flickr en YouTube. Dat is wat je noemt andere koek en misschien wel de journalistiek 2.0 die Emerce’ Erwin Boogert erin ziet.

Het minste wat je ervan kunt zeggen is dat de BBC lef heeft. Bereid is risico te lopen, fouten durft te maken. Niemand weet precies wat je bereikt met zulke crossmediale technieken, maar de Britse omroep begrijpt in elk geval dat alles beter is dan op je handen te blijven zitten.

Een goede reden om het anders te doen is te vinden bij Jeff Jarvis, die een onderzoekje aanhaalt waarvan hij helaas de url kwijt is:

I just saw a Piper Jaffray PowerPoint (sorry, I lost the link) that said that time spent on “user-generated content” sites soared from 3 percent in April of 2005 to 31 percent now: a tenfold increase in just two years and a now huge proportion of time spent online.