Wantrouw de burgerjournalist niet te snel

Prikkelend stuk van Marie-Jose Klaver, vanochtend in NRC Next, over vergelijkingssites als Kieskeurig.nl. Maar een kleine groep zogeheten ‘uploaders’ of ‘technofans’ schrijven recensies waarin ze producten beoordelen, blijkt volgens Klaver uit Nederlands en Brits onderzoek. Kop boven het artikel: Wantrouw het web.

Nog even los van de impliciete boodschap – ‘ons, oude media, kun je wel vertrouwen’ – wantrouw ik de cijfers die Klaver noemt. Interview/NSS ontdekte dat 11 procent van de deelnemers aan een onderzoek actief zijn en graag recensies schrijft. Soortgelijk Brits onderzoek komt tot een actieve groep van 8 procent.

Vreemd is dat we niet weten wie die ‘deelnemers’ zijn. Zijn dat bezoekers van vergelijkingssites of hebben we het hier over alle internetters? Even vreemd is dat het stuk van Klaver laat zien hoe nuttig die recensies kunnen zijn, maar dat de Wantrouw het web-kop wordt gepeurd uit de allerlaatste alinea – waarin de directeur van een internetbedrijf overigens niet beweert dat je het web moet wantrouwen, maar dat je bij meer dan een enkele bron op internet te rade moet gaan.

Dan die cijfers. Is een procent of tien nou veel of weinig? NRC Next spreekt van een ‘kleine groep gebruikers’ die de vergelijkingssites ‘beheerst’. Maar als een op de tien internetters actief is, als burgerjournalist zeg maar, dan hebben we het over honderdduizenden ‘prosumers’ die de wereld van de media verrijken met informatie waarvan je kunt weten dat ze minder betrouwbaar is dan de informatie in NRC Next (een enkele off day daargelaten), maar desalniettemin nuttig.

Het onderzoek van Interview/NSS noemt overigens vijf soorten internetters:

  • hulpzoekers: minder thuis op het net, minder vaak online, oude pc, inbellers
  • pretinternetters: tuk op amusement, spelen spelletjes, downloaden muziek
  • functionele gebruikers: het net is vooral handig om te bankieren of iets op te zoeken
  • frequente surfers:zet computer zelden uit, doet alles tegelijk, veel online, adsl
  • technofans: jonge mannen, computer gaat nooit uit, geven vaak hun mening online

Reacties zijn gesloten.